Bedste musestop???

Hvad er Jeres erfaringer med musestop af forskellig art? Det mest udbredte på markedet er metallisterne, der sættes fast bag klemlisterne (dvs. inden facadebeklædning). Umiddelbart tænker jeg bare at det vil være nemt for en mus at skubbe en metalflange op, for at få plads? Jeg synes det virker mere sikkert med fintmasket metalnet, som skrues fast under klemlister forneden og føres på ydersiden af klemlisten op til hvor nederste facadebræt iskrues (eller et par cm højere)..?
Hvis I mener at metallisterne er det bedste, hvilken længde skal jeg så regne med til fibercement planker? De billigste musestop er kun 22 (vandret), og det er jo kun ca. tykkelsen på klemlisterne 🤔 Der skal fibercement udvendig, men jeg har ikke i sinde at give kr. 370 pr musestop, for dem der laves specielt til fibercement 🙄. Og jeg er med på at der også skal musestop foroven :)
Tak

Bettina
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har brugt groft fluenet i metal (mest fordi jeg havde en rulle liggende) min beklædning var lodrette mellemstern, og fastgjorde med små papsøm. Så ingen erfaring med fibercement, eller hvordan det kan monteres.
Det kræver en saks der kan klippe i metalvævet, jeg brugte en pladesaks
Det var denne her type net jeg brugte, her kan du købe o,3 x 20 meter for 284.95 kr, det burde række et stykke    link

Vi prøver igen, i morgen --
Ville helt klart bruge alu gitter 
@JPsvend Har du erfaring med dem, eller hvorfor anbefaler du dem? Er mine betænkeligheder grundløse? Og hvad tænker du mht. lænde (dybde)?

Bettina
En mus kan klemme sig igennem en sprække på kun 7 millimeter, så de musefang i allu ser lidt brede ud i rillerne og bøjes en af fingrene bare lidt, er der fri adgang.
Fordelen ved metal fluenet, er også hvepsene ikke kan komme ind.

Nettet fyldes med tiden med spindelvæv og støv, så ventilationen stopper til....
Annonce
Jeg har brugt dem JPsvend har et billede af og de er lavet af 2-3 mm aluminium og er demed meget stive, en mus kan umuligt bøje fingrene og komme op den vej. Hvis aluminiumslisten dækker åbningen mellem klemlisterne og du lader beklædningen gå lidt ned under bunden af klemlisterne, er der lukket effektivt af for mus med de lister.
De musestop jeg har set i alu, har været meget tynde i det, musestop findes også i 1.5mm galvaniseret stål.link

Det med bøjede fingre, er nok mest et problem under monteringen, hvor man skal være omhyggelig.

Jeg havde ikke lige overvejet, et trådnet kan blive fyldt med støv mm og dermed ikke vil have den ønskede effekt.
Mht. Alu lister, er det måske fordi jeg kun har set Jem og Fix versionen, og dem vil - i hvert fald en rotte - nemt kunne bøje.
Tak for Jeres svar :)
Jeg må på jagt efter nogle der er mere kraftige :)

Bettina
Jeg skiftede beklædning for et par år siden, der sad trådvæv som musestop, det var nu yderst begrænset hvad der var af skidt på nettet, som havde siddet der godt 20 år.
Det er jo ikke sådan at luften suser frem og tilbage, men en svag form for udskiftning af luften.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis