Skal bygge en pergola uden fast tag, op ad huset.
Remmen den skal sidde på er 4 meter bred.
Den skal så ud i en afstand fra huset på 4 meter.
Altså vil målene blive 4meter bred og 4meter dyb.
Modsatte side af remmen/ parallelt med huset, vil få 3 stolper.
Selve siderne får ikke understøttelse.
Spørgsmålet er nu:
1) overliggerne, de bjælker/ brædder der skal gå fra remmen og 4 meter ud, uden understøttelse, hvilken størrelse skal de have?
Der vil blive monteret lidt skrå, solskyggende mellembrædder imellem dem, så lidt vægt skal de bære.
2) jeg tænker at sætte stolperne i stolpesko.
Men er det for meget med 4” stolper eller kan jeg gøre det i 3”
Pft
Hvis du prøver - så lærer du noget