Varmepumpe taber varme i varmtvandsbeholderen

Hej jeg har lige fået opsat en valliant 5 kw luft til vand varmepumpe der både laver brugsvand og gulvvarme!
Jeg har sat varmt vand i periodisk således at den kun varmer varmt vand op kl 5.00 om morgenen, da jeg har solfanger på taget som jeg jo snart får glæde af.
Har dog det problem at beholderen står og taber omkring de 9 grader i døgnet. Det problem har jeg aldrig haft med gasfyret med samme indstilling.
Den har kørt som demo og har ikke skulle lave varmt vand før jeg fik den. Har kørt ca i to år som demo!Styring er jo en mulimatic vrc 700/4.
Har brug for hjælp til at finde fejl eller justere styringen.
Mvh
Alte


<p>&#160;</p>
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen der haoplevet dette problem??

<p>&#160;</p>
Det er vel fordi pumpen stadig kører, således at vandet bliver kølet ned igen stille og roligt.

Alternativt kan det være fordi temperaturen var højere med gasfyret, og du så aldrig lagde mærke til det, fordi afkøling ikke nåede at blive et problem.

Elektronikteknikeren
Tak Gregersen, gasfyret stod jo også kun til at varme beholderen op en gang i døgnet nemlig 20.30. Så var jeg altid sikker på der var varmt vand om morgenen, hvis solen ikke havde nået at varme den op. Der holdte den fin temperaturen!
Nå du siger pumpen ikke stopper hvad mener du der!
Mener der sidder en trevejsventil som styrte det! Men tænker selv måske, at sikulationspumpen kan have indvirkning eller at der er et efterløb på pumpen, men det ved jeg desværre ikke nok til at vide noget om!
Mvh
Alte

<p>&#160;</p>
Nu ved jeg ikke hvordan dit setup er, eller hvordan det er styret.

Men hvis du har en separat ladepumpe til vvb, så kan du prøve at slukke denne, for at se om den så kan holde længere på varmen. Ellers kan det være eb ventil der ikke lukker helt.

Som skrevet kan det også være at dit gasfyr varmede beholderen op til en højere temperatur, man kører jo generelt med så lave temperaturer som muligt på varmepumper. Hvis din beholder er ny, kan det også være at føleren sidder i en anden højde, eller der er blevet flyttet eller monteret nye følere på den eksisterende beholder, da varmepumpen blev installeret.

Elektronikteknikeren
Der sidder kun en sikulationspumpe på buffertank til gulvvarmen, ellers er andet indbygget.

<p>&#160;</p>
Annonce
Er varmtvandsbeholder til brugsvand indbygget i buffertank? Hvis det er tilfældet, har du svaret her.

Elektronikteknikeren
Nej den laver varmt vand i min solvarmeneholder! Buffertank bruges kun til gulvvarme.
Men kan der være noget cirkulation der unikke stopper eller som nævnt en ventil der erutæt

<p>&#160;</p>
Lidt noget vås det sidste jeg skrev, men mente nnok om der kan være noget i setup der gør fx der er efterløb eller er det bare en ventil der er utæt?
Læste et andet sted, når de slukke for varmen om sommeren kunne deres varmtvandsbeholder godt holde temperaturen på det den skulle.
Spændende at se om min kan det samme!

<p>&#160;</p>
Hvis setpunkt er det samme og vvb er den samme, andet end at den ikke opnår setpunkt på den tid du har givet. 
Er dog spændt på hvad du bruger varmen på om sommeren?
Har svært ved at se det fede i solvarme, med mindre du har højt vandforbrug om sommeren. 

it is better to burn out than to fade away
Prøvede at lave lidt overslagsberegninger med følgende forudsætninger:
100 Liter tank
0.037 Lambda
30 Delta T
2 areal m2
0.04 Tykkelse isolering i meter
55.5 watt
418200 J/grad
7535 Sekunder for 1 grads tab

Sagt på en anden måde - du burde tabe ca. 11 grader i døgnet når pumpen ikke kører og der ikke udveksles varme på anden måde.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis