Afslutte en bærende væg mod loft

Hej, 

Jeg vil lave en bærende væg af Ytong blokke (600x400x100). Jeg ved hvordan væggen skal bygges op. Mit problem er afslutningen. Mere specifikt - hvordan får jeg den øverste del af porebetonen helt op til loftet, så spær evt. kan hvile på væggen. 

Jeg har tænkt på 2 muligheder:
1. Den ene er at skære den sidste/øverste blok til og banke den ind, selvom det nok bliver lidt svært.

2. Evt. bygge det sidste stykke op mod loftet med en stærk mørtel.

Nogen kommentar eller forslag??

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du tager en blok og deler diagonalt, så har du to trekanter. Så fjerner du spidsen på den øverste.
Nu kan du skyde den op ad den skrå del på nederste trekant, indtil den klemmer mod toppen.
Blokken skal passe ret præcist i højde, så du ikke skal skyde den flere centimeter op, da det så giver en for stor lodret fuge.
Og næste delte blok osv.
Samme metode bruges, når et dørhul skal lukkes, - også på de lodrette sider, der skydes trekanten blot nedad.

Andre vil måske bruge en expanderende mørtel i toppen, men det har jeg ingen erfaring med.
Tilføjelse: Der er naturligvis klæber mellem dine trekanter, og fjerner du spidsen også på den nederste, så bliver der kun en normal lodret fuge.
Så i stedet for at blokken fylder 60cm i bredden, så fylder den måske kun 58cm efter den er monteret som to-delt. Men så til gengæld også ca 41-42cm i højden.
Når det er porebeton som er relativt porøst ville jeg bruge en vederlagsplade til trykfordeling pga knusningseffekt, det bruger man også ved jernbaserede bjælker der skal ligge af på murstensvæg.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for gode input Djay og BOFH  
Husk at en vederlagsplade skal underpodes med noget for at den ikke flytter sig, typisk beton eller fliseklæb.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Porebetonvæggen der er 7 meter lang nærmer sig loftet. Der er nu ca. 3-4 cm fra øverste blok og op til spær. 

Jeg tror jeg vælger løsningen med at bruge beton oven på alle øverste blokke - som en slags forlængelse af væggen op ad. Betonen skal så have forbindelse til de træbrædder/forskalling jeg monterer på spærene lige over væggen. Måske er vederlagsplader dog bedre løsning.

Andre input før det føres ud i livet?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis