Jordvarmeanlæg dimensionering

Hej, jeg overvejer at bygge tilbygning på mit hus.
Huset er fra 2011 og er 138 kvm.
Med tilbygning vil det være 200.

Jeg har en 6kw jordvarmepumpe vølund f1245.
Jeg skal ha gravet nye slanger ned så det passer til størrelsen.

Jeg har forhørt mig ved vølund - og de siger at jeg skal have 3x200 meter slanger hvis mit anlæg er 10 kw.

Jeg spurgte dem om min 6kw pumpe kunne bruges og svaret er kort, nej.

Jeg stoler selvfølgelig på vølunds vurdering. Men håber der er nogle som har andre erfaringer?

Egentligt havde jeg håbet at jeg kunne bruge 6kw pumpen - og nøjes med at grave 400 meter slange ned..

Gode råd? Skal jeg skifte pumpen ud? 


 Vh.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man må gå udfra du allerede har gravet slanger nok ned til at din eksisterende varmepumpe kan køre maks ydelse, derfor har Vølund fuldstændig ret i selve varmepumpen skal være større for at få mere varme ud.

Du kunne overveje at lade den eksisterende varmepumpe køre som det er og supplere med en luft/luft vp.

Selvbygger med stort S. 
Hvor meget brineslange har du nu ?
Hvad er de mindste temperaturer du har set på brinen ? ind/ud ...
Hvor mange tilskudstimer har vp brugt i dens tid ?
Hvad jordbundsforhold har du ? der er stor forskel på våd jord og tørt sand i.flg varmeoptagelse.

Man "kan" købe større moduler til din vp, men gør det først når det andet er ok

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hvad vil det dimensionerende varmetab være efter udvidelsen? Hvad er jordforhold, SCOP, har du gulvvarme eller radiator , 1 eller 2 streng. Kan god prøve at lave en beregning, 


it is better to burn out than to fade away
Normalt skal konsulenterne give sikkerhed for at varmeanlægget er stort nok - og derfor overdimmensionere de !

Jeg har blandt andet hørt fra en konsulent at jeg skal have et 18kW anlæg - til trods  for at mit energiregnskab siger 5 kW for huset (på en -12 grader dag). Har selv et hus fra  1971/2005  på  208 m2 - og på en typisk vinterdag (0 grader) så bruger jeg kun 3 kW  !!

Derfor tænker jeg at du allerede har rigeligt kapacitet nu.

Den bedste indikator er dit nuværende forbrug. 
Jeg bruger i januar typisk 7 NM3 naturgas - svarende til 3 kW.
(7 x 40e6 =  280 MJ. 280 MJ/86400 sekunder/døgn = 3000 watt).

Er i øvrigt ved selv at  få installeret jordvarme med 226 meter 40mm PEM slanger og en 5 kW unit.

Hvis du vælger at opgradere alligevel - så vil jeg godt købe din varmepumpe :-)
@Thomas_Mygind 
Hvad mærke anlæg er det du har ?
208 m3 Der kan "nøjes" med et 5 kw anlæg er da rigeligt godt isoleret   

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce
Vores hus ville uden brug af vores brændeovn bruge ca. 1400 NM3 gas/år. Huset er nok klasse B med 20 cm rockwool og 2 lags thermoruder (U=1.1) - så det er et rimeligt isoleret hus.

Prøv at regne det på denne måde. 
Af de 1400 NM3 gas bruges ca. 0.8 NM3/dag til varmt vand, lidt gulvvarme på badevær, tab m.v. (sommeren) - det betyder ca. 1100 NM3 per år til alm. opvarmning - primært i vinterhalvåret. 
Januar udgør ca. 500 graddage ud af i alt ca. 3100 (år 2021 = værste år de sidste 3 år) - som er 17% (500/3100*100%) af varmeforbruget for hele året. Det betyder at 17%  af de 1100 NM3 bruges i den koldelste måned - som igen betyder et gennemsnitsforbrug på 1100/31 dage = 6 NM3/dag i januar 2021.

Energien i 6 NM3 med 40 MJ/NM3 = 240 Megajoule / døgn. Hvis din pumpe er på 5 kW = 5000 watt og der er 86400 sekunder per døgn, så giver det er varmeforbrug på en gennemsnitlig kold januardag på 240.000.000/86400 = 2800 watt - dvs lige godt halvdelen af din 5 kW varmepumpes kapacitet.
Håber da at du har fået dimensioneret dit varmesystem til lav temperatur.  En klassisk fejl når man går fra naturgas til varmepumpe.  Temperatur fra måske 80 grader fremløb til måske 35 kræver noget ombygning   

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis