Tilslutning af opvaskemaskine på vandret pvc afløb + støbejernsvandlås

Hej! Jeg er monster træt af at vaske op i hånden, så nu skal der sgu ske noget! 

Jeg er den glade indehaver af en klassisk 60'er støbejernsvandlås der fylder uendeligt meget. Den sidder også så højt over gulvet i køkkenskabet (den kommer skråt ind gennem væggen fra toilettet på den anden side af væggen) at afløbet (pvc) fra køkkenvasken føres stort set vandret fra vasken og over i vandlåsen. (Her burde der måske også være en bedre samling/muffe mellem pvc og støbejern end den gamle rådne karkklud der pt er stoppet ned rundt om pvcrøret.. hmm)

Mit spørgsmål: vinder jeg noget ved at bide i det sure æble og skifte vandlåsen til noget mere moderne? Eller findes der en løsning der lader mig koble opvaskemaskinen på "strengen"?

Jeg forsøger at vedhæfte lidt fotos!

Jeg er ikke den store VVS'er, men jeg er er håndværker så jeg satser på at kunne lykkes med projektet:)

På forhånd tusind tak - jeg kan simpelthen ikke komme videre alene, og jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg skal søge på på nettet! 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Du kan tage plastrør af og mon ikke du så kan vrikke så meget med vandlåsen at den går løs nede i muffen om sidder ved muren. Nur den næste muffe er muret ind holder den til utrolig meget 
Så renser du så godt som muligt inde i muffen og sætter 75 mm plastrør ned. ( eller den størrelse der passer bedst) . Det afkortes så plast muffen lige netop sidder i  støbejerns muffen.  Der kan så lukkes rund i muffen med sanitets silicone. 
Derfra kan du komme videre med standard PP overgang, 45 plus 30 grader bøjning og almindelig køkkenafløbs sæt. 
Hvis du monterer afløbssættet så højt som muligt og bagerst i skabet, får du bedre plads i skabet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Stort tak - og for velkomsten!
Det er lige det der ekstra skub man trænger til! 
Det virker temmelig lige til når du beskriver det sådan !

Vil du uddybe valget af netop en 45° og 30° bøjning? I mit hoved bliver det vel afgjort af hvordan det passer med køkkenafløbssættet? 

Næste skridt: kobberrørsudfordringen i vandhanen når jeg skal tilslutte maskinen til vandet👍
Jeg han se at støbejerns røret der kommer igennem muren er i ca. 45 grader. plast afløbs røret der kommer fra den nye vandlås vil komme næsten vandret ind fra siden. Så med 2 stk 45 gr. eller 45 + 30 gr. vil man ofte kunne mingelere det så det kan komme til at passe sammen. 
Du skal finde ud hvilken rør der er kold vand. Åbne for den varme hane og mærke efter ( den der ikke er varm er den kolde     )
Der skal så lukkes ved hoved stophane, og den 1/2 " balofix hane som sider der nu kan erstattes af en med afgang til kobber rør og samtidig afgang til opvasker. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis