Gulvvarme - stueplan over fuld kælder

*Hejsa,

Nogle ændringer i huset har det med at tage om sig. Vi skulle egentlig blot dele et rum i 2 med en let skillevæg, men nu tænker vi så, vi gerne vil have gulvvarme inden vi bygger væggen. :-)

Nuværende setup er, at vi har et klik-gulv oven på en fuld kælder. Det er et hus fra 1912 med strøer i etageadskillelsen - umiddelbart ligger de med en afstand på 75 cm. 

Jeg har ved radiatorrør forsøgt at måle "dybden" af klikgulv og træplade under. Den ligger i niveau 45-50mm. 
Rummet er 42m2

Spørgsmål::
* Da der er 75 cm mellem bjælkerne, så tænker jeg, at der skal laves nogle støttestrøer, da makslængde umiddelbart er 60cm på gulvvarmepladerne?

* Hvordan vil den bedste opbygning være - spånplade - gulvvarmeplade - varmefordeling - undergulv til vinyl og så sluttelig vinyl? - og vil det være realistisk at kunne holde det indenfor de 50mm? 

* Hvilke gulvvarmepladesystemer er at foretrække (pris/kvalitet) og hvorfor?

* Hvor nemt/svært er sådan et projekt - min tanke var at lade håndværker rette gulv op og lave støttestrøer. Så kunne jeg måske selv lave gulvvarmeplader, slanger mm. og så gulvmand til vinyl mm. 

Håber på nogle gode svar/input - anything.... :-) så jeg kan få bragt mig selv tættere på en afgørelse af ja eller nej. :-)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din plan kan nok ikke være på 45 -50 mm  Gulvspånplade ned imellem strøer 22 mm 16 mm varmeslanger med fordelings plader 19 mm 
Så er der ikke meget plads tilbage til evt. opretning, plade under vinyl samt vinyl gulv.
Der er jo heller ikke isolering så loftet i kælder vil blive noget varm. 
MEN hvad skal du bruge strøer til hvis du vil lave vinyl gulv ?  Der må jo være et støbt dæk eller element dæk som er loft i kælder også. 
Så væk med strøer og lægt rionet ud, med gulvvarme slanger og læg så passende slidlagt beton. ( sand og cement ) 
Så skal der naturligvis stadig isoleres me dmindst 100 mm nede i kælder, og har du nok loft højde til det ? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Etageadskilelse er ca 20cm (loft til underside gulv i stue)

Jeg kan ikke undvære kælderhøjde, så det skal kunne bygges op indenfor eksisterende mål.

Som jeg ser det i min stue (ved radiator), så er der øverst et klikgulv(eller lignende) og under dette er der brædder der ligger på tværs af bjælker. Herefter hulrum svarende til bjælkerne (pt fyldt med isolering der er blæst ind) - og så er kælderloft af hvad jeg tænker er lerindskud.

Så min tanke var at fjerne eksisterende gulve, isolerer op og så rette op/bygge derpå. Fx med Nordic gulvvarme system.

Men kan sagtens være jeg er helt off - for jeg kommer ikke til at gå med en løsning med støbte dæk og mindsket kælderhøjde.
Ler indskud hører vist til i etage byggeri som brandhæmmende.
Jeg havde i mit første svar at det er med støbt etage adskillelse med strøer ovenpå i tankerne.
Har du bjælkelag så kan der nemt blive plads til isolering imellem bjælker. Og der kan også blive plads til gulvkonstruktionen. 
Du skruer lægter på siden af bjælker et lille stykke nede. Det danner basis og det er her gulv opretning kommer ind. De skal være 100% i vater og ligge i rette højde så slutresultat kommer det rigtige sted. Det er nemt med en krydslaser, hvor du ved hver fastgørelse måler samme afstand op til laser streg.
Så isoleres imellem bjælker.
22 mm gulvspånplade
22 mm sporplade eller den lidt billigere løsning med forskallings brædder hvor hver anden afstand danner spor og som så netop er 21 - 22  mm 
varmefordelingsplader
underlag for vinyl
vinyl ( Jeg ville nok vælge linoleum hvis det beboelses rum. )
Hvis du mener de 75 cm afstand er for stor med denne konstruktion med gulvspån og sporplade sammen, så kan du sætte basis noget længere ned. Så kan der komme lægter på tværs oven på denne. De tværgående kan eventuel få et hak i enden så de ikke fylder hele lægtens bredde oven på basis. 

Jeg tror grunden til lerindskud er bare, at det er et gammelt hus fra 1912 🤷

Og tak for dine udførlige svar. Har du nogle holdninger/viden om de varmegulvplader?

Du nævner linolium fremfor vinyl - kan du sætte lidt tanker bag det? 🤔
Jeg har selv lavet det beskrevne system i badeværelse med vinyl gulve. 
Jeg nævner blot linoleum da det ikke kræver proff. firma for at lægge det. Dette Site hedder LDS. så de fleste der svarer her har overfølsomhed over for håndværker regninger.  
 Trægulv / klikgulv kunne også være en god mulighed hvis det skal være værelse. Jeg har i øvrigt lige lagt et vinyl gulv i et sommerhus. Det var lavet som klikgulve og meget nemt at lægge. 
Det lille badeværelse jeg nævner kostede ca. .25.000 kr. Men det var så hele gulvet og vægge i bruseniche. 

Annonce
Jeg har ikke noget imod regninger. Jeg forsøger at kende mine begrænsninger og købe hjælp.😁

Og en håndværker skal jo også have smør på brødet, så når jeg ikke kan være med længere selv, så må det koste. 🤷
Man kan få nogle ret tynde isoleringsplader, som du kan kører op på loftet i kælderen, så beholder du stadig meget af højden. Tror også at det vil lydisolere mellem etagerne.
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis