Møbelsnedkeri: Reparation af bord

Hej LDS

Jeg står med et træbord af ældre dato med en limet plade, der er gået fra. Hvordan reparerer jeg dette med det bedste resultat? Jeg er ikke overbevist om, at trælim alene vil kunne holde. Pladen er cirka 8mm tyk. Umiddelbart tænker jeg at lime den, tvinge den på plads, og så bore for og sætte to skruer i med nedsænket hoved (evt. af messing). Er der noget andet jeg kan gøre for at få et bedre resultat og overser jeg noget?

På forhånd tak :)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lim skulle gerne holde. Evt gerne slib indvendigt før påføring af lim. Jeg ville være påpasselig med undersænkede skruer, måske den fine plade kunne flække.
Hvis det endelig er, så nogle meget små dykkere
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg ville bore for forsigtigt med en forsænker (træet virker tykt nok), men det kan måske godt være, at det kan limes. Jeg kan jo altid forsøge med lim og se om det holder. Tak :)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis begge limflader er rene, holder alm. trælim udmærket, spænd sammen med en skruetvinge indtil limen er tør.
Hvis limen skal holde er det vigtigt at det er rent træ, Så start med at slib så godt du kan på limfladerne.
Lim og sæt tvinger på (og spar ikke på noget af det).
Hvis du føler at det ikke kan holde, ville jeg bore 2 dyvler i efter du har limet og den er tør.
Skal det være rigtigt flot skal du bruge dyvler af samme træsort (det ligner eg eller bøg).  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Enig med PinkHenrik. Det er vigtigt at få skrabet så meget gammel lim af som muligt, for at den nye lim kan få den bedste vedhæftning. Hvid trælim burde kunne holde. Alternativt kan du nok ellers bruge epoxylim, som angiveligt skulle være noget stærkere.
Det burde ikke være nødvendigt med hverken skruer eller dykkere.
Ang. træsort er jeg ikke enig med PinkHenrik. Synes angiveligt at det ligner mahogni.
Det der undrer mig lidt, er at både den tykke indre del og de yderste 8 mm ser ud til at være mahogni, og så kan man jo undre sig over, hvorfor man har limet den del på. 
Det havde været lettere at forstå, hvis den ydre del var noget andet træ, og hvor man så havde brugt mahogni inderst, for at spare penge, fordi den type der er anvendt, er den billige mahogni (kan slet ikke sammenlignes f.eks. med cuba mahogni).

Kurt B. Andersen
Mange tak allesammen. Jeg har slibet så godt jeg kunne komme til, og har givet den en masse trælim. Så må vi se, om det holder.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også