Emhætte ekstern motor brummer men kører ikke

Den eksterne motor til min Thermex emhætte fra 2004 er begyndt kun at brumme, men ikke suge når den tændes. Motoren/ventilatoren kan godt dreje rundt, og der er ikke noget at se på den eller kondensatoren.

Jeg vil gerne have bekræftet fra nogen med erfaring om mine antagelser og intentioner herunder lyder fornuftige:

  • Jeg kan forstå at kondensatoren kan være problemet selv om den ser fin ud. Jeg har derfor tænkt mig at købe en ny tilsvarende kondensator (https://www.hvidevaredele.dk/shop/start-kondensator-til-10804p.html) og montere den.
  • Den gamle kondensator (vedhæftet billede) er loddet fast på ledningerne i motoren, men jeg forventer at montere den nye med kabelsko.
Bør jeg købe et multimeter og teste kondensatoren før jeg udskifter den?
Kan motoren blot være gammel og slidt og derfor stå til udskiftning? Den ligner meget sådan en her: https://quickparts.dk/motor-extern/p5284266180/

Gør jeg noget ulovligt/forkert ved at udskifte kondensatoren selv, i stedet for at lade en elektriker kigge på det?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan godt være kondensator, husk så lige at der kan stå en høj spænding på denne.
Motor kan måske køre, hvis den hjælpes i gang. Prøv evt. det inden skift. Mht. kondensator, ohm ikke denne, før den er helt afladet, et analogt meter viser mere tydeligt, en stigende opladning. 12v og en parallel pære kan også bruges - da kondensator er til ac (bipolar) betyder tilslutning mindre.
Ved køb af ny - husk samme el-data. Hvis sugeren har larmet i lejer mv. er det slitage, men fedt og snavs på propel/vinge kan også betyde træghed og støj - rens dette godt af. Kan din suger frakobles på en afbryder/stikkontakt, kommer lovens lange arm vist ikke efter dig.  

 

Kondensator kan af prøves ved simpelt hen afsætte de 2 ledninger i stikkontakt, tage dem ud og straks efter sætte dem sammen. Så skal der lyde et lille smæld og ses en lille gnist.
Det er næsten helt sikkert motoren som er slidt. Selv om man kan dreje den rundt med hånden uden at det lyder grimt så kan lejer være slidte. Det er ofte blot messing lejer og ikke kuglelejer. 
Det kan være lidt vanskelig at afprøve motoren uden at den er tilsluttet emhætte. Den sidder med et specielt stik, og er monteret for flere hastigheder.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Uden strøm skal ventilatoren skal kunne køre helt frit blot med et lille puf.


Tak for svar.
Uden strøm drejer ventilatoren fint rundt - dog har jeg ikke noget at sammenligne med.
Med strøm (motoren brummer) prøvede jeg at dreje ventilatoren og mærkede en træghed så jeg ikke kunne dreje den nemt. Kan dog ikke komme til at give den et ordentligt skub da den er svær at komme til. Nogen tips til at give den et godt skub?
Hvis kondensatoren er helt afbrudt (sker meget sjældent) kan motoren køre begge vej, dog med meget lidt kraft. Den skal ikke have et ret stort skub for at gå i gang.

Uden strøm skal blot et lille skub få den til at løbe flere omgange.
Annonce
Det er helt typisk at den ikke kan dreje når der er strøm på. Det kan være slidtage i bronzelejer ( skrev forkert i forrige indslag) Så går rotoren imod anker fordi elektro magnetismen trækker i rotoren. ( ved kanal ventilator er det rotoren der sidder yderst) 
Den eneste metode til at give motoren et skub er med en skruetrækker. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Med et multimeter fandt jeg ud af at kondensatoren havde det fint.
Jeg skilte ventilatoren ad, og kunne se og mærke at lejet var slidt - præcis som forudsagt af ev elmand. Se vedhæftede billede.
Jeg kunne mærke at lejet var mest slidt forneden, hvor metal-støvet også lå. Jeg vendte den ende af motor-huset om, så den slidte del nu vender opad. Motoren drejer bedre end før og kan endda også starte og køre igen med ventilatoren.

Det er dog nok en midlertidig løsning, så spørgsmålet er hvad jeg nu kan gøre på den længere bane?:
  • Skifte lejet - eller hele den side af motor-huset hvor lejet er i
  • Skifte hele motoren
  • Give op og købe helt ny udsugning til ~kr. 3,000 + elektriker
Du kan søge / ringe efter en ny motor hos en af hvidevare reservedels sælgere. 
Brøndum elektro, Quick part, netto part eller andre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis