Festool-støvsuger sammen med en Bosch-båndsliber?

Hej :) har I et godt trick til at få en festool-støvsuger på en maskine, som ikke er festool. I dette tilfælde en Bosch båndsliber.

Jeg kan ikke umiddelbart finde frem til at der er en officielt adapter som kan fungere som mellemstykke.
Tak!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der ikke findes en adapter kan man vel tætne det vha noget krympeflex eller gaffa?

Har selv lavet noget engang vha pcv-rør jeg varmede op så det kunne formes - det var en overgang fra rund til oval på en el-høvl.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er ofte lidt udfordrende, at få støvsugere til at passe på maskiner, det havde været rart, om der var en fælles standard. Det ser ikke ud til at diameteren er ens på muffen og maskinen, ellers havde det letteste nok været at bruge en stumpt afløbsrør som muffe. Måske du kan slippe afsted med at flække en stump rør og bruge som overgang, når først der er sug på, skal det nok fungere.
Jeg har tidligere set på youtube, hvordan man kan udvide et stykke pvc rør med varme, måske du kan lave en adapter på den måde? Se f.eks. her: https://www.youtube.com/watch?v=JTYyvk-6nIs&ab_channel=davekennedy52

Alternativt kan du købe en trinadapter i Biltema, måske det også vil virke:
https://www.biltema.dk/hjem/rengoring/stovsugere/vadstovsugere/trinmuffe-til-stovsugere-2000037520



Med venlig hilsen

Anders

Mange tak for svarene! Jeg prøver det af :)
Hvis det er noget du skal bruge ofte findes der flere der sælger 3D printede adaptere fra Festools Cleantec kobling til f.eks Bosch.

Er det noget der skal bruges en sjælden gang imellem fungere gaffa eller bred malertape fuldstændig lige så godt.

Selvbygger med stort S. 
Jeg bruger denne adapter og den passer til Festool, Holzher og blå Bosch, så mon ikke den også passer til de grønne Bosch.
Annonce
Gad vist om denne 15,- tragt med div. xtra fra Brd. Jem og Fix duer, evt. med lidt gaffa omkring samlingerne

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
perhans skrev den 07-02-2023 12:48:03

Jeg bruger denne adapter og den passer til Festool, Holzher og blå Bosch, så mon ikke den også passer til de grønne Bosch.

 Ja, men den passer snedigt nok ikke på en festool slange


Selvbygger med stort S. 
Stutsen på slangen kan bare skrues af, kan ikke huske om det er højre eller venstre gevind, måske så slangen passer ind over?
Jeg har også en festool slange, super kvalitet, jeg har skruet stutsen af slangen, og drejet en overgang i nylon, så det passer til Mine Makita slibere.
Stutsen på min Festool slange måler ca 37 mm udvendigt, men der er vist flere forskellige slanger ??

Vi prøver igen, i morgen --
Et stykke palstrør kan meget nemt formes når det varmet godt op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også