Renovering af facade

Hej.
Jeg har en gammel villa fra 1904 der er muret med hulmur hele vejen, både fundament og murværk, men jeg har problemer med overflade behandlingen begynder at løsne sig og der dannes massevis af micro revner.
Tidligere ejer har engang omkring 2010 fået pudset huset op, uden at skifte fugerne, og efterfølgende har han malet med mur-maling mindst 4 lag, hvilket nu begynder at vise sig i form af ophobning af fugt i murværket, og deraf puds og maling der løsner sig i større plamager.
Har haft kontakt til professionelle, og de vil have mindst 275k for at lave det, hvilket jeg tænker jeg selv kan komme lang for de penge.
Det er jeg naturligvis nødt til at gøre noget ved, men så kommer udfordringen med angrebsplan!

Jeg ville aller helst hvis jeg bare kunne tage en facade fræser, og så bare "pløje over det hele", fræse/skære de porøse fuger ud samtidig, og så ellers igang med at fuge op og efterfælgende pudse op med indfarvetpuds.

Nu kommer udfordringerne/spørgsmålene så:
  1. Jeg har fået at vide hvis jeg bruger den fremgangsmåde, Overflade fræseren, kommer jeg til at fjerne den brændte overflade på murstenene, og dermed også deres bestandighed og hårdhed, og dermed gør murstenene meget mere sårbare og skrøbelige. Er dette korrekt?
  2. Skal jeg gen-fuge med en K-mørtel igen (ret sikker på det er en K-mørtel huset er bygget med), eller skal jeg skifte over til en KC elller ren C mørtel?
  3. Hvilket produkt skal jeg pudse op i efterfølgende? 
    1. Skal jeg pudse med en neutral puds først, og så indfarvet ovenpå, i stil med at male med en grunder og så top-lag?
    2. Skal jeg kun pudse med den indfarvede puds når jeg går igang med at pudse?
  4. Da jeg har høj kælder, er der et pynte fundament PT, som jeg ønsker at lave om fra "knudret" til 20x40cm flise look (kan ikke huske hvad det hedder). Hvilken mørtel skal jeg lave dette i? Jeg ønsker den skal være i en anden nuance end hoved fladerne, men i samme farve art. (ala lys og mørk blå).
  5. Er det en fordel at fikse facaden før jeg skifter taget, eller skal jeg skifte taget først? Der er pynte sten langs taget, så gavlene skal ikke modificeres.

 

0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også