Saunabænk

Hej alle

Jeg skal til at bygge en saunabænk. Jeg har læst lidt op på lektien og kunne se, at det der primært anbefales er rødel og asp. Dog kan jeg se, at fyrretræ også skulle kunne anvendes, hvilket er en væsentligt billigere løsning.
Mit spørgsmål er nu, om der er nogle her, der kan anbefale hvilken type brædder der skal bruges?
Er det Alm plank, der så slibes eller skal det være pænere ?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fra en der har været i den professionelle svømmebadsbrance i Ca. 15 år så ville jeg selv gå udenom fyrretræ det flækker og splintre for hurtigt og nemt. Som du selv siger så asp eller rødel, eller en form for hårdttræ. Og jeg ville skrue den sammen af lister på Ca. 20x40 husk at oliere den før behovet opstår😉
Det andet problem med fyr er at det man kan købe nu on om dage sveder harpiks. Det er forbandet ubehageligt når bagdelen klistrer fast til bænken.

Hej bent

Jeg vil dog foretrække folk sidder på et håndklæde i min sauna. Ellers har man næsten fortjent det! :D
Hjælper lige min søn med at chine sommerhus op. Her er sauna bænk lavet med ubehandlede lofts profil brædder. 
Der er ikke skyggen af harpiks, men det er også 15 år gammel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 06-02-2023 22:41:33
Der er ikke skyggen af harpiks, men det er også 15 år gammel. 

Jeps, men der er ikke hvad du kan købe i dag. Det træ der er på markedet pippede fuglene i sidste efterår.


Jeg havde ellers fået den opfattelse at man beklædte sauna og byggede bænk i gran, som ikke sveder harpix.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
For et par dage siden søgte jeg efter noget hård træ. Der støttede jeg på begrebet ”saunatræ”, det havde jeg ikke hørt om før.

http://www.olt2.dk/index.asp?SeltypeQ=010071

De skriver at det er elletræ.

Odense Lavpris Tømmerhandel har et stort udvalg, ofte til fornuftige priser – men det er en rodebutik.
Hvad type træ bruger i til ben og ramme? Skal det også være Asp?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis