Meget i tvivl om varmesystemet ifm totalrenovering

Hej alle
Vi er ved at totalrenovere vores fuldmurede hus fra 1887 helt fra bunden og er meget i tvivl om varmesystemet.
Huset er 76m2 i grund plan + 20m2 gl garage der skal bruges som vaskerum (opvarmet) og 60m2 på førstesalen - så 155m2 der skal opvarmes.

Der er intet i huset nu. Har lavet nyt terrændæk med 400mm isolering. Indervægge bliver isoleret med 120mm hempcrete (de nye vægge får en u-værdi på 0,272, men tilgændgæld en god varmekapacitet), taget blir skiftet og vi blæser 270mm træfiber ind. Alle vinduer og døre bliver udskiftet. Så alt i alt tæt og ret fint isoleret.
Vi har bygget en masseovn lige midt i huset der nærmest har berøringsflade med alle rum i st. etagen og står i entréen / trappeopgangen op til første sal. Den skulle i grunden kunne varme det hele op. Men....

Vi vil egentlig gerne installere et varmesystem der kan varme huset uden oven.... (f.eks. ift udlandsophold med udleje eller lign.) men normalt vil det nok ikke skulle levere så meget varme til gulvene...

Jeg har støbt gulvvarme i betondækket i halvdelen af st. etagen (der skal ligge teglgulv)  og den anden halvdel bliver douglas planker på strøer med let gulvvarme. På 1. salen bliver det hele douglas planker.

Har flere tvivlsspørgsmål.

1) I vores tilfælde vil I anbefale at lave gulvvarme på hele førstesalen.

2) Hvilken varmekilde ville være godt / optimalt til at trække gulvvarmen og brugsvand?

3) hvor meget bør jeg isolere i bjælkelaget og med hvad ift lyd og varmebidrag fra st. etagen...

Da masseovnen kommer til at blive brugt meget håber vi har vi nok ikke det store behov ift gulvvarmen (tænker du altid den skal være tændt på badeværelset nede og badeværelset oppe) .

Jeg har overvejet en elvandvarmer.dk  koncept løsning med Monoblock (de anbefaler en 5kW) varmepumpe + pladeveksler + elgennemstrømsvandvarmer. (https://www.youtube.com/watch?v=Ft9BTTSKWkA)

4) ift hurtigt varmt vand på førstesalen - der er 10m fra tappested til kælder - er jeg i tvivl om cirkulation når det nu er en varmeveksler på el... de anbefaler at gå ned til Ø15-16mm rør og køre uden cirkulation...

5) koncept løsningen indebærer at varmepumpen også e i brug om sommeren....?

Hvad siger I?

Har vedhæftet grundplanen

Håber på et par gode input og måke meget bedre alternativer end det vi har i tankerne...
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis