Vand på kældertrappen

Hej

Vi overtog et rækkehus fra 71 i oktober sidste år.
Vi har observeret at der tit er vådt eller direkte ligger vand i bunden af vores kælder trappe, også efter det ikke har regnet et par dage. Man kan hører det drypper ned i afløbet, så der er altså lidt "flow". Det er som om vandet ganske langsom siver ud af væggen.

Ingen af nabo'erne har samme probleme.

*På billedet står jeg i kælder døren, væggen og trappen man kan se er udendørs og føre op til en lille forhave samt fælles areal.
Bunden af trappen er overdækket.

Hvad kan jeg gører for at undersøge sagen nærmere eller hvilken fagmand ringer man til?

Tak for svar.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du haft risten oppe for at se at der er ikke er blokade? Kan du skylle en spand vand igennem uden problemer?
Det ser ud til at der er lidt udfordringer mht faldretningen på betonen + lidt revner.
Samler vandet der kommer ned ad trappen sig ved nederste trin istedet for at ryge i afløbet? Kan du lægge et vaterpas ned for at se om der er fald mod afløbet? (bør være mindst 2%).
Hvis der er udfordringer mht tæthed og fald på beton er der flere tiltag der kan foretages af forskelligt omfang.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Enig med BOFH,
start med at tage risten af, og så smide en spand vand i hullet. Forsvinder det ikke rimelige kvikt har du enten et forstoppet afløb der skal renses, eller en kloak der er faldet sammen. Har du evt. en kloakregninger og kan se at dette afløb går til en samlebrønd du kan åbne, kan du måske blive klogere ved at kigge derned når du hælder vand i afløbet. Det første kan måske spules til ok af dig selv eller en kloakvogn. Det sidste kan måske konstateres af samme kloakvand, og hvis ja være en opgave for en ejerskifteforsikring.
Det værste jeg kan forestille mig er kollapsede kloakrør efter en evt. samlebrønd i et system hvor der ikke er separat regnvands- og brugsvandskloakering. Så kan toilet, bad m.v. forstoppe om lidt, og vandet løbe fra det viste fugtområde og ind i kælderen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis