Manglende varme i radiator - 4. Sal.

Hej Lav-Det-Selv. 

Jeg har et spørgsmål til varmesystemer, pumper, mm. 
Vi bor i en lejlighed på 4. sal (Andelsbolig)

Vi har en enkelt radiator som ikke vil varme. Den er næsten helt ny opsat og det er er ny radiator med ny termostat og ventil? (Hvis det som termostaten sidder på hedder det).

Jeg har prøvet det gængse. 
1) Motioneret ventilen
2) Luftet radiatoren ud. - Med det resultat at når der var røget nok vand ud, var der lidt varme i rørene til radiatoren, men der kommer aldrig "flow" igennem radiatoren. 
3) Efter ovenstående tænkte jeg - der må mangle tryk i systemet, så jeg var i varmekælderen og fylde på systemet. Ifølge vores vejledning til fyret skal der være 2,8 bar på systemet så det hældte jeg selvfølgelig på til og tændte for cirkulationspumpen. Men når jeg tænder pumpen falder trykket til 2,2 -2,3 bar igen. 

Nu er jeg så lidt forvirret. Skal pumpen justeres - Det forsøgte jeg, hvis jeg skruer ned for pumpen stiger trykket - Men jeg kan jo risikere at genere alle andre i foreningen. 

Eller skal der mere vand på? 
Eller skal der tilkaldes en VVSer. 

Som bonus info:
-Der tale om et et strengs varmesystem.
-Der er varme i de andre strenge
-Der er for nyligt lavet ændring på strengen længere nede i opgangen
-Der er ca 30 cm med 3 90 graders knæk fra stigstreng til radiator. 
-Radiatoren har tidligere fungeret helt fint.

Håber på lidt input. :D
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt naturlig at trykket falder ved trykmåler når pumpen startes. Skal jeg sige det populær så stiger trykket foran pumpen men falder bag pumpen. Du må endelig ikke justere pumpeydelse ned. 
2,3 / 2,8 bar vil kunne sikre at vandet kan nå op til 23 / 28 m højde. Ved 4 sal a` ca 3 m er der ca. 12 m op til jer. 
Jeg tror ikke der er tale om 1 strengs til flere lejligheder. 
Den VVS du havde til at skifte radiator må kunne få varme i den. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis du har ret i at det er et et-strengs anlæg i har, og at den nye radiator aldrig har virket, så er der måske monteret en forkert ventil (med for lille gennemgang).
Prøv at afmontere selve termostaten. Hvis ventilen er med forindstilling, så er det en forkert ventil, men prøv alligevel at dreje indstillingen til N - fuld gennemgang. Måske er det nok til at det fungerer. Ellers må du hAve fat i VVS-eren, det må være en garantisag.

Søren O
Du skriver at den tidligere har fungeret fint. Var det før der for nyligt blev lavet noget om længere nede i opgangen? Og hvad var det?
Hvad sker der hvis du lukker alle andre radiator ventilen og pumpen kører ?

I ældre ejendomme er det almindeligt med 1-strengssystem.

Det har dog den betydning, at trykforskellen mellem frem og retur på den enkelte radiator, er meget lille.

Hvis varmen skal nå hen til radiatoren er det derfor vigtigt at:

Radiatoren står tæt på hovedstrengen, dvs. ofte under én meter.

Rørdimension til og fra radiator er tilstrækkelig, dvs. svarer til de andre, fungerende radiatorer i boligen.

Termostatventilen er af typen til 1-strengsanlæg, dvs. med stort hus, for lav modstand.

Pumpen i kælderen skal stå på konstant tryk, aldrig auto adapt, og så et passende, tilstrækkeligt niveau.

Trykket skal være højt nok, men det har du sørget for.

Strengventiler el. regulator skal stå tilstrækkelig åben.

Tag et billede med din nye radiator og rør samt et tæt på af ventilen, gerne bagfra.
Så kigger vi på det.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis