Fjerne gammel gulvvarme/radiator

Jeg er ved at totalrenovere et badeværelse hvor jeg skal bryde et gammelt betongulv op, hvor der er gulvvarme i. Gulvvarmen (pex rør) er monteret på en gammel radiator i rummet, se billedet.
Hvordan får jeg fjernet/lukket de gamle rør af, så jeg kan komme videre med at banke gulvet op? Er der i øvrigt en nem måde at tømme de gamle gulvvarmeslanger på?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have fat i et par slutmuffer. Det ser ud som om du skal bruge 1 i 3/8” og 1 i 1/2”. Mon ikke returventilen er i 3/8”. Vinkelstykkerne er mærket med størrelsen på siden. Husk også pakgarn og salve.
Inden du skilder det ad, skal du have trykket af varmeanlægget.
Letteste måde at tømme gulvvarmeslangen er nok at blæse luft igennem.

Søren O
Tak for svar! Jeg tænker at få fat i en VVS’er til opgaven, er bare nysgerrig på hvordan man gør.

Når du siger “tage trykket af varmeanlægget”, hvordan gør man det i praksis? Jeg har fjernvarme og varmeveksler. Gulvvarme i et par rum og så radiatorer i resten, ved ikke om det er brugbar info..
Er der varmeveksler på det radiator vandet m.m. så er det ligesom ved eget fyr. Der er så en mængde vand i anlægget som skal lukkes ud før man skiller det ad. 
Bagefter skal der så lukkes vand på, og udluftes radiatorer indtil tryk osv. er ok. 
Du spørger efter metoder til at tømme gamle gulvvarmeslanger. Jeg ser ingen grund til at tømme dem for vand når de er afbrudt. Det løber blot ud når du alligevel smadrer dem når gulvet brækkes op. De 1-2 liter vand kan du sagtnes håndtere i de tørre beton brokker uden at det generer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis