Hævning af kloakdæksel

Hej!
Jeg har brug for at få hævet dækslet på min brønd ca. 16 cm, så det kommer på niveau med den omgivende belægning.
Jernkarmen kan ikke umiddelbart løsnes, så findes der mon ikke en eller anden smart forhøjerdims, som man bare kan lægge oven på den eksisterende stålkarm (se billedet) og så dækslet på til sidst (den indvendige diameter er 57 cm)?
Takker på forhånd.
Vh. Christian

Christian
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
karmen er nu rimelig nem at løfte , den sider sikkert i lidt beton
der kan fås forhøjerringe til brønden der 15 cm m men ikke noget du bare kan komme ovenpå karmen
alternativt får du en karm med lang skørt , så klodser du den bare op i den højde der passer ( fås også med karm der er beregnet til fliser )
Ny karm ”koster kassen”. Forhøjerringe fåes også i 1 cm. De findes også “kileformet”, så skal dækslet rettes lidt op, er det også muligt. Prøv at søge på “brøndgods”. I dag er forhøjerringe i genbrugsplast det mest normale, men findes også i beton.

Søren O
Jeg ville brække den op og støbe  op med nogle mursten og noget beton/mørtel, så den er  i plan.
Søren O skrev den 04-02-2023 19:24:07

Ny karm ”koster kassen”. Forhøjerringe fåes også i 1 cm. De findes også “kileformet”, så skal dækslet rettes lidt op, er det også muligt. Prøv at søge på “brøndgods”. I dag er forhøjerringe i genbrugsplast det mest normale, men findes også i beton.

 nu er det jo ikke sikkert der er behov for et 40 ton dæksel

et 12 tons i komposit fås fra lidt over 1000 kr
Thomas_Mygind skrev den 04-02-2023 19:34:30

Jeg ville brække den op og støbe  op med nogle mursten og noget beton/mørtel, så den er  i plan.

 mon ikke spørger gerne vil lave en lovlig løsning istedet for noget klamp

Annonce
Klods karmen op ved hjælp af mursten og kiler på tre positioner. Derefter fylder du den åbne del af sprækken op med cement. Hvis du vil have det helt tæt, kan du efterfølgende fjerne mursten og kiler og mure hullerne op med cement.
Og nu både dæksel og karm er taget op, så give lige karmen en gang med stålbørsten og bagefter lidt sokkelasfalt inden du sætter den på plads.

fase
Der kan fuskes meget sammen, men den rigtige og lovlige løsning er at grave ned og få jernring afmonteret, og så bruge korrekte forhøjer ringe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kære alle.

Det er ikke fordi, at brønden skal kunne klare ret meget vægt eller være specielt pæn, for den sidder af en eller anden grund midt i skellet ind til naboen (selvom det faktisk ikke giver ret meget mening ift. resten af kloakkens forløb). Indtil vi fandt den, var der plantet hæk oven på den, men det duer jo selvfølgelig ikke. Det lyder dog ikke som om, at den lette løsning jeg havde håbet på findes, så jeg må vidst bare i gang med at få afmonteret karm osv. før jeg forhøjer den.

Mange tak for de mange gode svar.

Vh.
Christian

Christian
Det lyder til du skal bruge en topring 60 cm og 15 cm høj (den måler 80 cm udv)
Den sidste cm, kan du klare ved at ligge lidt beton, mellem dæksen og ring.
Som denne her, men billigt at få den i din lokale tømmerhandel pga fragt. ​Link​​​​​​​​


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis