Hvordan blænder jeg en dør af i en væg af træ og puds?

I min nye bolig ønsker jeg at blænde en dør af. Væggen hvor døren var er lavet af træ med halm og puds.
Min første tanke var at sætte gipsplader på, og pudse det af. Vil jeg kunne undgå at det revner på den måde, eller skal jeg blænde af med andre materialer?

Hilsen en knap så erfaren handyman og boligejer.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gips burde virke, særligt fordi du kan montere dem i træet :)
Det ser ud til at væggen er en spansk væg, så fjern dørkarmen og byg væggen op med brædder ligesom væggen er oprindelig. Søm stråmåtter på og puds op med mørtel. Det vil arbejde sammen med den oprindelige væg.

fase
Det er emne der har været oppe og vende en del gange i dette forum og konklusionen er vist at det ikke er så nemt at lave en samling der er både usynlig og som også holder. Når du sætter to forskellige materialer op mod hinanden vil det stort set altid  revne i overgangen da de har forskellig udvidelseskoeficient. Du kan prøve at sætte gips på i dørhullet og så fuge i overfangen med en elastisk polymerfuge, men helt usynlig bliver det jo ikke. 
Jeg tror jeg ville gå den anden vej og gøre samlingen mere synlig ved at sætte gips op i døråbningen og så sætte de gamle dørgerigter op til at dække over samlingen, som en slags vægdekoration. 
Jeg ville sætte et lag fibergips op på hver side, dvs. du skal bygge trærammen færdig i hullet, med lægter, og fylde mellemrum med stenuld. Stolpeafstand ikke længere end 45 cm, men ellers hvad der går op med åbningens brædde og pladesamlinger.

Du har et ret bredt bånd til at overlappe fibergipsen på den gamle væg, så jeg tror ikke det bliver et problem med revner. Skru gipsen fast i hver andet brædt og lad gipsen have ca. 0,5cm afstand til pudsen. Puds derefter kanten så gammel puds og ny gipsplade hænger sammen. Læg en strimmel glasfiber tape i samlingen mellem gipsplader og gl. puds, så den overlapper lige meget på begge dele.

Herefter fuldspartling af hele væggen, og armering med glasfilt.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også