Udskiftning af paskvil til låsekasse

Døren mellem min stue og udestue har en gammel paskvil, der er gået i stykker (måske fordi jeg har boret i den 😊). Jeg kunne nu udskifte den til en ny paskvil, men ville egentlig hellere have et håndtag med låsekasse og nøgle. Som billederne viser, har der vist været et håndtag engang (blik i venstredøren, men ingen tegn på udskæring til låsekasse i højredøren).

Er der noget, der forhindrer, at jeg installerer en låsekasse og vil den ene pal være nok til at holde døren lukket (der er skudrigler i top og bund i venstredøren)? Eller er andre løsninger, hvor jeg kan få en løsning med lås/nøgle til døren?

Alle råd er velkomne — jeg har ikke prøvet kræfter med døre før, så jeg spørger måske dumt.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Mikmak

Hmm mystisk.
Ja kan godt se, som du selv siger at der er ingen tegn på udskæring/udfræsning til låsekasse, venstre dørplade
Det burte ikke være noget problem at lave.

Låsekasser.
Normalt bliver sådan en udskæring/udfræsning lavet mellem 50-80mm dyb alt efter låsekasse type.
Men du skal have en af de smalle. for stadigvæk at bibeholde so meget at træet som muligt.
Nu når der er en fransk dør.

Du skal forvente et nyt Slutblik, som passer til låsekassen da det ikke er "one size fit all"
I de fleste af de nye, kan man finindstille ens slutblik, så det passer til fallen så døren lukket tæt og ikke står og klapper.

Skudrigle.

Jeg ville nok vælge en det der heder en "Kantrigle" Da de kan fræses ind plant med en overflade..
Så du kan skjule dem i kanten af dørpladen. Der finde naturligvis mange typer, fra forskellige producenter
Exempelvis:
https://beslaco.dk/Varekatalog.aspx?query=Kantrigle&pid=15737
Forskellige typer:
https://beslaco.dk/varekatalog.aspx?query=Kantrigle

Udskæring.
Kan se at det er en gamle dør med kittet ryder. så skal man være forsigtigt.
Da du risikere at flække ruderne og kitte hvis man er for voldsom..

Nummer 1 ville være at tage døren af og bruge et langhulsbor..
De fleste mellem store tømrermester har en langhulsbor. Det vil kun tage 5-10 min at indstille maskinen og lave udfræsning. Det er den mest sikrere vej for ikke at lave skader på døren.
#-------#
At gøre det med stemme jern er hælder ikke et problem. Men dørpladen skal helst fikseres så slag, ikke forplanter sig ud i døren så ruder og kit revner..

Kan også gøre med langhulsbor til overfræser. men vil sige at det kræver mere øvelse.
and folk tror, hvis ikke man skal lave skader. Og hvis ikke man har langhulsbor til sin overfræser.
Så er de billiger at få en tømrer/snedker til at gøre det da de ikke er billige.

Forhandler.
Disse har mulighed for at have dine vare på lager, og kan give dig råd og vejledning.
Beslaco forhandler.
Special buttikker.

Ellers skal man regne med, at det er en bestillingsvare hos de fleste
Tømmerhandler.

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Tusind tak for dit detaljerede svar, Mads! Udfræsning til låsekasse, især når ruderne er sarte, er nok ikke noget, jeg selv vil/kan gøre. Men nu ved jeg meget præcist, hvad jeg skal bede om pris på.

PS: Der er faktisk kantrigler i bund og top — jeg brugte bare et forkert navn 😊   
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis