Afkalke vvb

Jeg synes vores vvb er langsommelig i at varme op. Den er ca 10 år gammel og kører piller og el. Den har givetvis kørt med for høj temperatur. Det bemærkede jeg ved indflytning, hvor vand fra pillerne lå på 70+.

Kan det betale sig at få den afkalket af et firma? Og i så fald, anbefalinger? Koster 3500 når jeg ser på nettet. Ny koster 10-12k. Den må kun afkalkes af professionelle skriver leverandøren (metro)
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nogen inputs?
Thomas_Mygind skrev den 05-02-2023 22:29:07

Eddikesyre er godt - selvom det lugter.

For hver liter eddikesyre (5%) kan du fjerne ca. 100 gram kalk - så hvis du har f.eks. 20 kg i tanken så fyld tanken helt op med eddikesyre og vent et  par døgn !  

Husk at det kommmer til at boble !

 Så må det blive et sommer projekt 😅

Det vil nok være en god ide at åbne ind til beholderen. Over det runde dæksel i bunden af beholderen sidder en flange som kan fjernes. Så kan du få al løs kalk ud inden du udsyrer. Du skal lige have fat i en ny pakning.

Søren O
Søren O skrev den 06-02-2023 06:14:04

Det vil nok være en god ide at åbne ind til beholderen. Over det runde dæksel i bunden af beholderen sidder en flange som kan fjernes. Så kan du få al løs kalk ud inden du udsyrer. Du skal lige have fat i en ny pakning.

 Hvor kan man købe de pakninger? Evt også anoden, nu den er ude. Jeg synes ikke de kan findes online (pakningen er vel vigtigst - i princippet kan jeg jo fjerne slam og kalk uden at afsyre og så afsyre til sommer engang, når varmt vand er mindre vigtigt).

Kan se en ny vvb fås omkring 11.000 og firmaer tager 3500 for at afsyre. Lige før en ny vvb skal overvejes hvis man ikke selv kan afsyre (eller skal købe 50+ liter eddikesyre)
Annonce
Læs vvb´en på en trailer uden at surre den fast, kør en tur ud af en grusvej i rask tempo, så er alt kalk som typisk sidder som en klump i toppen af vvb´en slået løs. Billigt, nemt og effektivt.   
Frank Chr. skrev den 06-02-2023 09:23:58

Læs vvb´en på en trailer uden at surre den fast, kør en tur ud af en grusvej i rask tempo, så er alt kalk som typisk sidder som en klump i toppen af vvb´en slået løs. Billigt, nemt og effektivt.   

 På en eller anden måde tænker jeg at elpatroner eller spiralen tager skade af dét 🥹

HrT skrev den 06-02-2023 12:25:04

Frank Chr. skrev den 06-02-2023 09:23:58

Læs vvb´en på en trailer uden at surre den fast, kør en tur ud af en grusvej i rask tempo, så er alt kalk som typisk sidder som en klump i toppen af vvb´en slået løs. Billigt, nemt og effektivt.   

 På en eller anden måde tænker jeg at elpatroner eller spiralen tager skade af dét 🥹

 El-patronen piller du selvfølgelig ud først, spiralen tager ikke skade da den ligger helt op af indersiden i beholderen, og i øvrigt er stabilt understøttet af ind- og udg.rør. 

Det rigtige vil være at pille dæksel af i bunden, og tage slam ud den vej. Husk en spnd under, du vil blive forbavset over hvor meget grus der er i sådan en fætter. Vi kan jo ikke henvise dig til en forhandler da du ikke oplyser noget om fabrikat og type. 
Du skal have slukket for strøm til den og vandet af beholderen. Det gør du ved at lukke foran sikkerheds ventilen, og åbne aftapnings hane som typisk sidder i samme armatur som sikkerheds ventil. Du kan også åbne sikkerhedsventil.
Nogen skal man "dreje hætten" på andre skal man tippe en et lille håndtag. For at få det til at løbe lidt hurtigere kan du åbne varmt vands haner. 
Du kan sikkert godt beholde tryk på pille fyrs systemet, da de 2 rør ikke kommer op i samme dæksel. 




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ny pakning og anode - prøv at søge på “reservedele Metro varmtvandsbeholder”.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis