Ventilationsanlæg dimensionering.

Jeg kigger på ventilationsanlæg til mit 95m2 60'er villa i et plan i forbindelse med renovering (nyt tag, loft, isolering).
Jeg kigger på Genvej 275 og Dantherm HCV300/RCV320. Nogle erfaringer?
Begge er væghængte. En af forskellene er at Genvex har tilslutninger på Ø160mm-200mm hvor Dantherm kun har 125mm. Jeg har læst at det har meget at sige mht. støj pga. den nedsatte hastighed, men hvor meget betyder det her?
Jeg agter selv at installere rørpakken og vil høre om der er nogen der kan komme med input til dimensionering?
Trækker jeg bare Ø125mm til det hele fra Dantherm og vil I starte med Ø160 fra Genvex og gå ned til 125mm på eventuelle afgreninger?
Anlægget skal hænge i 'Entre'.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have udsugning i køkken og Toilet/bad, hvad med Hobby/fyrrum?
Køkken = 20L/s = 72 m3/h
WC (toilet/bad) = 15L/s = 54 m3/h
Evt. Bryggers (hobby-fyrrum) = 10L/s = 36 m3/h
Indblæsning i øvrige rum med passende luftskifte.

Eller luftskifte/opvarmet gulvareal = 1,08m3/m2 = 1,08m3 x "95m2" = 1,02,6m3 medfører mindre end udsugning fra køkken og wc på 126m3/h. Derfor er det køkken og wc som er dimension givende.

For at undgå ventilationsstøj samt højt energiforbrug er det bedst at holde sig under 2,5m/s for lufthastigheden.
Ved Ø125 rør og 126m3/h giver det en lufthastighed på 2,85 m/s.
Lyddæmper på ind og udgange, mod/fra indvendige side af anlægget, min 900 mm.
Lyddæmper på alle indblæsnings- og udsugningsventiler, min 600 mm.
Det er udmærket at gå ned i rørstørrelse ved afgreninger, lufthastigheden skal også følge med ned.
Min. 4 m afstand for indsugning og afkast for anlægget, da ellers de kan kortslutte.
Rør for indsugning og afkast min. en rør størrelse op.
T-stykker giver et højere trykfald en 45° afgreninger eller end bukse-T.
For isolering af rørene siger Genvex min. 100 mm, hvad på ingen måde er nok, helst 200 mm eller mere.

Vil det sige du fraråder Dantherm anlæg med ø125 tilslutninger? 
Jeg fraråder lufthastigheder over 2,5 meter/s

Hvordan skal følgende forståes?:
‘Rør for indsugning og afkast min. en rør størrelse op.’


Dvs. for f.eks. anlæg med de 4 stk Ø160 tilslutninger, øges indsugningsrør og afkastrør til Ø200.
Det giver et lavere energiforbrug, pga. lavere trykfald.
Mange tak.
På Dantherm er tilslutningen Ø125mm. Vinder man så noget ved efter flex tilslutningen på 125mm at øge til 160mm når 'flaskehalsen' forbliver 125mm?
Ja du vinder noget, ved at øge til Ø160 lige efter anlægget fordi i selve anlægget er det et meget kort "stykke" med Ø125.
Har du en given længde, med givet flow, og du øger denne længde til det dobbelte, med samme flow, så stiger trykfald og energiforbrug i anden eller tredje potens.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis