Frakoble radiator

Hej,
Jeg skal fjerne mine radiatorer midlertidigt. Hvor på tur og retur -røret bør man skrue rørene fra hinanden? Under eller over termostaten? Hviken størrelse prop skal der monteres herefter (tommer)? 1/2"?

Vh
Mads Fischer

Venlig hilsen



Mads
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Køb 2 stk. 1/2" propper og skil rørene ad, hvor de går op fra vandret til lodret. Så får du mest plads.

fase
Både ved termostat og retur er der en union. På retur ses det som den store sorte møtrik. Der skal du starte med at skille det ad. Nur begge unioner er skilt ad kan radiator løftes væk, Så skal det skilles yderligere ad indtil du kan bruge den 1/2" prop. Husk også her pakgarn og salve. 
Husk at vandet skal tages af anlægget og skil det ad ved retur først med en balje under. Selv om du har tappet vand af kan der nemt komme flere liter meget sort vand.
Jeg ser du kar klinker under, de er selvfølgelig ikke så sarte som gulvbrædder f.eks. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 01-02-2023 21:44:16

Køb 2 stk. 1/2" propper og skil rørene ad, hvor de går op fra vandret til lodret. Så får du mest plads.

 Kan jeg skrue rørene fra hinanden i bunden mellem lodret og vandret rør? Vil det ikke give mig problemer at dreje røren rundt, da termostaten vil være i vejen for radiatoren? Løsningen  er vel som ev elmand, at jeg i såfald først skruer af ved Unionen?

Vh Mads


Venlig hilsen



Mads
Universal skrev den 02-02-2023 11:45:58

S. Fabrin skrev den 01-02-2023 21:44:16

Køb 2 stk. 1/2" propper og skil rørene ad, hvor de går op fra vandret til lodret. Så får du mest plads.

 Kan jeg skrue rørene fra hinanden i bunden mellem lodret og vandret rør? Vil det ikke give mig problemer at dreje røren rundt, da termostaten vil være i vejen for radiatoren? Løsningen  er vel som ev elmand, at jeg i såfald først skruer af ved Unionen?

Vh Mads

 Du skruer bare termostaten af så der kun er selve ventilen tilbage. Så kan du dreje røret rundt. Vandet skal være lukket af anlægget og luftskruen være åbnet, så vandet også bliver drænet af radiatoren.


fase
Perfekt, det prøver jeg! Tak.


S. Fabrin skrev den 02-02-2023 12:00
Universal skrev den 02-02-2023 11:45:58

S. Fabrin skrev den 01-02-2023 21:44:16

Køb 2 stk. 1/2" propper og skil rørene ad, hvor de går op fra vandret til lodret. Så får du mest plads.

 Kan jeg skrue rørene fra hinanden i bunden mellem lodret og vandret rør? Vil det ikke give mig problemer at dreje røren rundt, da termostaten vil være i vejen for radiatoren? Løsningen  er vel som ev elmand, at jeg i såfald først skruer af ved Unionen?

Vh Mads

 Du skruer bare termostaten af så der kun er selve ventilen tilbage. Så kan du dreje røret rundt. Vandet skal være lukket af anlægget og luftskruen være åbnet, så vandet også bliver drænet af radiatoren.

 


Venlig hilsen



Mads
Hvis du har flere etager er det smart at begynde øverst.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis