Fugt trænger op gennem kældergulv

Hej! Vi har lige overtaget vores hus, som er fra 1898. Vi har så opdaget, at der et bestemt sted i kælderen jævnligt siver lidt vand op fra gulvet fra en fuge, så der ofte er en smule vådt, men at det så udtørrer af sig selv og lægger hvide aflejringer (se billeder). Ligeledes kan man se fugtoptrængning i vægge langs gulvet flere steder. Indeklimaet er ellers fint og kælderen lugter ikke. Vi tænker, at de skyldes, at huset er gammelt og ikke bygget på en måde, der forhindrer fugt i at trænge op. Huset ligger højt.

Har nogle af jer erfaringer med lignende og gode råd til, hvad man kan gøre? F.eks. overvejer vi at tætne de lille hul i fugen, som vandet trænger op igennem, men ved ikke om det er en god ide…

På forhånd tak for hjælpen!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har det jo regnet en del på det seneste, så selv med et højtliggende hus er der vand der skal væk. Og grunden på et højtliggende hus kan jo godt nogen steder skråne mod huset.
Det er kun øjnene i beskytter på indersiden 😉
Jeg tænker at man, uden jeg har set stedet, alvorligt skal overveje at få vandet væk fra sokkelen. Omfangsdræn tænker jeg. Afhængig af niveauer, på hele eller dele af turen rundt om huset.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg må skuffe dig  
Du kan ikke bare lappe fugen og tro at vandet dermed forsvinder. Grundvandet bliver nærmest skubbet op igennem gulvet gennem små revner, og det kan ikke stoppes ved at fuge. Du flytter bare problemet et andet sted hen, og her ville det være værre hvis det så trænger op i væggene.
Husk at vi jo har haft den vådeste januar måned nogensinde, og efteråret hørte vist heller ikke til i den tørre ende   

I vores hus (der også ligger højt) bliver grundvandet også skubbet op i gennem kældergulvet og her var den rigtige løsning også den drastiske løsning:
Der blev gravet op rundt om huset, lavet dræn der er ført til en pumpebrønd.
Ja, det er dyrt, men det sikrer også at man i fremtiden kan sove roligt om natten.

Husk på at vand er dovent... Det finder altid den hurtigste/nemmeste vej fra punkt A til punkt B.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Gode Aften Ny-i-hus

Fliser.
Der er vigtigt at forstå at fliser ikke er 100% vandtæt og slet ikke fugerne, Men det vil måske hjælpe at skifte fugerne ud med en ny. men kun i et stykke meget kort tid indtil vandet har fundet en ny vej at komme op på..
da gulvet eller vægge ikke er vandtætte.

Grundvandsspejlet 
Ligger højest, januar til april. Så lige nu er et godt tidspunkt at finde ud af hvor langt nede spejlet ligger.
I gamle dage hvis man hade et meget høj grundvandsspejlet, blev der sjældent lavet kælder i huse.
selv om spejlet lå langt nede for 100år siden, kan den godt have blevet ændret med tiden.
Af mange årsager...  
Men da vi har meget nedbør, lige fortiden. kan jorden ikke følge med. til at tage vandet.
Det vil påvirke grundvandsspejlet. Men det kan sinkes omkring et hus på flere måder.  
 
#----------------# 
Generelt ordsager til fugt.
1# Tagrender og nedløb
  • Skal være rene og tomme så. Vandet fra taget kan ledes væk fra huset
  • tagrender skal være monteret, rigtige med rette fald mod nedløb.
2# Sandfangsbrøndene
  • De skal være tomme, igen det er for at sikker dig at vandet fra taget bliver ledt væk fra huset.
  • Det er ikke sikket at du har dem, da huset er fra 1898 Men tjek efter da det kan være lavet efter efterfølgerne.
  • Da det Ikke unormalt at nogle har dækket dem, PGA syns mæssig.
  • Det kan sommetider findes 10 til 20cm under overflade Belægningsten/Fliser/Blomsterbede OSV.
  • De er typisk 20 til 50 cm fra ydervæge. gerne omkring hjørner og indhank omkring huset
  • et hus burte have minimum 2 Sandfangsbrøndene. hvis huset har fire hjørner.
I gamle dage før man gravede altid ned, blev der sommetider lavet små grøfter omkring huset, som blev fyldt med sten.
Hvor vandet fra taget løb ned i, til at hjælpe med at lede vand vandet væk. og til nedsivning.
Hvis man stadigvæk har sådan en grøft..
Så bør man få det lavet om, til sandfangsbrøndene så vandet fra taget kan komme væk enten til en faskine eller en kloaksystem.

hvornår man gik væk fra grøft systemt. ved jeg ikke. men det blev brugt. i 1700 til 1800 tallet,
og det få steder hvor det stadigvæk er, vil det være blevet fyldt op med muld og jord over overtid. så det er svært at se.
 
3# Dræn af terræn omkring huset.
  • Sikre dig korrekte fald omkring huset.
  • Belægningssten/Fliser/Gangarealer/Indkørsler/Parkering
  • skal have fald væk fra huset.

  • Eksempelvis, Under grus ved en parkeringsområde. er jordoverflade som reelt hård.
  • men den skal have have fald væk fra huset. Så der ikke ledes vand ind mod sokkelen på huset
  • så vandet kan trænge ned.        
4# Blomster bede.
  • Store blomster bede omkring et hus, tæt på ydervæggen
  • kan også medvirke til fugt problemer i en kælder.
  • Da de ikke giver den bedste dræn og at folk vander dem. 
5# Udluftning af kælderen.
  •  Aktive eller passive udluftning er ofte en mange i gamle huse
  • så sørg for at der er tilstrækkelig udluftning.
  • Alt efter layout, og størrelse på kælderrummene. Men der skal være indsugning og udsugning,
  • og længste vej fra A til B. for at få optimal effekt af en udluftning.
6# Omfangsdræn.
  • Prisen for et omfangsdræn varierer kr. pr. meter, alt afhængig af jordforhold og dybden
  • Så det bliver hurtig meget dyrt.
  • Men et omfangsdræn er en af de ting mange gamle huse mangler. men nok giver den største indflydelse. 
  • Når man snakker vand i en klæder.. og mange bliver nok nød til at bide i det suger æble og få det lavet.
  • Når man laver et omfangsdræn så er det vigtig at man får tjæret sokkelen eller giver sokkelen grundmursplade.
                       
#----------------# 
De fleste af de her ting kan man selv udbeder. og gøre for billige penge.
De første 5 punket ville jeg gå i gemmen og tjekke. da det vil udbeder i skaden i mange huse.
Punkt nr 6 vil jeg tage. hvis man har problemet hvert år. eller hvis det også er et problem i sommertiden.
og det andet ikke hjælper tilstrækkelig.

ellers snakker vi tætning af betondækket
I værste tilfælde snakker vi permanent grundvandssænkning..
Men det er en helt kapitale i sig selv.. og ikke noget man normalt gør ved private huse,  

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Tusind tak, alle tre! Jeg vil gå svarene igennem med min mand og se, hvad vi kan gøre i første omgang. Og i hvert fald sørge for god udluftning og varme i kælderen, så vi reducerer risikoen for skimmel. Omfangsdræn ligger desværre ikke lige for ift økonomien. Mvh Elisabeth
Nu skriver du at i lige har overtaget huset. Jeg ville i jeres sted undersøge om det er en sag for en ejerskifteforsikring(hvis i har en sådan).

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Tjek også tilstandsrapporten. Der er en række oplysninger, som den tidligere ejer har givet (sælgeropæysninger). Et af spørgsmålene skulle gerne handle om vand i kælderen.

Hvis ejeren har svaret nej til nogensinde at have registreret vand i kælderen, og I konstaterer det jævnligt, kan man overveje, om han skal drages til ansvar.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis