Hvilken slags plade til selvbygget entreskab?

Hej alle

Jeg har taget skruemaskinen frem og vil i gang med at bygge et lille L-formet entreskab i vores lejlighed. Skelettet tror jeg, at jeg har styr på, men jeg har sgu svært ved at finde ud af, hvad den mest hensigtsmæssige beklædning vil være. Dog ved jeg, at jeg vil ikke bruge gips - det er fastbesluttet. :-)

Efter at have bygget skabet er planen at smide noget glasfilt på og male det. Mit ønske er at finde en balance mellem pris/besvær (igen, har ikke tænkt mig at bruge gips, selvom det måske er nemmest/billigst ;-).

Dvs., jeg betaler gerne lidt ekstra for at være fri for at fuldspartle før glasfilt, men det behøver heller ikke være overkill.

Mål
Skabet er ca 135cm x 85cm (skelet).

Paneler
Planen er at ikke sætte fod- eller loftpaneler på. Derfor må pladerne meget gerne være pæne i kanten.

-------------------------------------------------------------------

Kan nogen være behjælpelig med valg af træplader til sådan et projekt?

På forhånd tak!

P.S.
Der skal beklædning på inder- og ydersiden; på billedet er bagbeklædningen taget fra.


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Enten må du forfalde til gips og filt, eller også bliver det træ og maling. Filt på træ er og bliver en sisyfosisk opgave at holde pænt.

Jeg ville overveje krydsfiner og lave en pæn finish. Det giver en god glød og varme. Personligt finder jeg gips nærmest hurtigst og simplest at få pænt. Med en af siderne med spartelkant kan du tillige få en meget skarp og pænt hjørne. Tillæg dertil at det er billigst og mest simpelt og det er løsningen imo.

Ej at forglemme at gips kan tilpasses med en hobbykniv modsat træ, der kræver lidt bedre værktøj (eller skæring i byggemarkedet)
Egentlig kunne du bare købe en træfinerplade i silvan skåret på mål og bejdse / oliere / lakere / male den til den ønskede finish 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Krydsfiner hvis man skal kunne se/fornemme årene.

Hvis resultatet skal være malet med heldækkende maling, kan du nøjes med spånplade som spartles i skruehullerne og endekanter.

Plader limes i samlingerne med snedkerlim, så de ikke laver sprækker i den færdige overflade.

Elektronikteknikeren
Hvad med bare at købe nogle melamin plader, hvis det f.eks. alligevel skal være hvidt. Så er der intet ekstraarbejde når først det er skåret og samlet, da der jo er folie over det hele og pæne kanter.

Kurt B. Andersen
Tak for tips, alle sammen. :-)

Jeg gav halvt efter og satte gips på ydersiden og spånplader på indersiden (så jeg nemmere kan sætte hylder og ting op).
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også