Midlertidig anneks/beboelsesvogn

Hej derude,

Jeg vil efter reglerne for opstilling af "Midlertidige, flytbare pavilloner" (link), opsætte en beboelsesvogn til min teenager.

Der skal jo søges byggetilladelse - i denne tråd vil jeg fokusere på problematikken omkring isolering af vognen. som trods alt er lempeligere end reglerne for nybyggeri. Jeg har øje på en beboelsesvogn fra en bestemt fabrikant (dem de fleste byggepladser bruger), hvor u-værdierne er opgivet til bl.a:

Ydervæg: 0,22 W/m2C 

Gulv: 0,18 W/m2C

Loft: 0,18 W/m2C

Men mindstekrav til klimaskærm for midlertidige, flytbare pavilloner (se her) er følgende:

Ydervæg: 0,20 W/m²K 

Gulv: 0,12 W/m²K 

Loft: 0,15 W/m²K 

Og som jeg forstår u-værdier, så jo højere tallet er jo dårligere - dvs. vognen umiddelbart ikke lever på til kravene. Men for en ikke-fagdygtig som mig, ligner det marginaler, der mangler - kan det løses ved blot sørge for eksempelvis gulvtæppe, troldtekt på loft og ekstra beklædning på vægge?

En luft til luft varmepumpe kan vel ikke opveje de lidt højere u-værdier?



6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fra 0,22 W/m2C til 0,20 skal der bruges ca. 25 mm isolering
Fra 0,18 W/m2C til 0,12 skal der bruges ca. 100 mm isolering
Fra 0,18 W/m2C til 0,15 skal der bruges ca. 50 mm isolering
GodeVen skrev den 01-02-2023 12:02:17

Fra 0,22 W/m2C til 0,20 skal der bruges ca. 25 mm isolering
Fra 0,18 W/m2C til 0,12 skal der bruges ca. 100 mm isolering
Fra 0,18 W/m2C til 0,15 skal der bruges ca. 50 mm isolering

 Tusind tak for hurtig svar! Skal det forstås som, at det er ekstra isolering der skal oveni før det rammer lovens værdier?

Ja.

Da jeg for et par år siden kiggede på sommerhuse, var der i mange tilfælde opført et anneks. Det var mere reglen end undtagelsen, at det ifølge BBR var et skur. Det var dog isoleret og der stod et par senge i.

Hvis du får det godkendt som beboelsesvogn, er det et krav at du har varmepumpe eller tilsvarende opvarmning. Du kan få dispensation til direkte elvarme, hvis det er for en kort periode. Med andre ord, kravene gælder også med varmepumpe.
Igen - tak for svar.

Efter de regler jeg linker til øverst oppe, så må man faktisk have elvarme de første to år (sådan som jeg læser det). Men skal have varmepumpe uanset hvad, og håbede, måske naivt, at det kunne opveje vognens lidt dårlige U-værdier.

Så med andre ord - der skal efterisoleres, selvom man laver andre energivenlige tiltag?
Ja, kravene om isolering har ikke noget med varmekilden at gøre.
Kan man med fordel bruge Kingspan isolering - der behøver man eftersigende kun den halve isoleringstykkelse i forhold til Rockwool?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis