Selvtændende lampe

Jeg købte for nogle år siden en indendørslampe til entreen med bevægelsescensor.
nu er den pludselig begyndt at tænde og slukke selv, altså uden at der sker noget i entreen.
tændt i ca 4 minutter, og når den slukker tænder den 10 sekunder efter igen 😚
Nogen, der ved hvad f…. der sker??

Janp59
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den er gået i stykker, eller du har det koldere i gangen og der strømmer varm luft ud fra et rum. De virker jo ved varme stråling sammen med bevægelse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 31-01-2023 22:56:25

Den er gået i stykker, eller du har det koldere i gangen og der strømmer varm luft ud fra et rum. De virker jo ved varme stråling sammen med bevægelse. 

 Ja, så er den kaput, for den har fungeret i 4-5 år uden problemer uanset temperaturer.
men hvad er det, der sker med teknikken?


Janp59
De virker ikke med varm luft  , men langbølget strålevarme fra fx et menneske .

Tak for at du gad læse mit indlæg .
PIR føleren virker ved forskelle i infrarøde stråler. Sensoren er opbygget i celler, som måler forskellen på temperaturen mellem cellerne. Når temperaturen ændres registreres det og. opfattes som en bevægelse. Det får et relæ til at trække. Udgangen kan så aktivere en lampe eller en anden aktivitet.. Hvis føleren ikke virker mere skal den skiftes.
PIR føleren er opfundet af Siemens.
Jeg har læst dit indlæg 😀😄

fase
@ S. Fabrin 
Var det mon ikke amerikaneren Herbert L. Berman der (uden at være ansat hos Siemens) opfandt PIR sensorteknikken.
Som siden er anvendt af utallige firmaer.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Klodshans skrev: De virker ikke med varm luft  , men langbølget strålevarme fra fx et menneske 
Fabrins beskrivelse er ret meget mere præcis. Men hvorom alting er så advares der på alle vejledninger imod at sætte PIR følere ud for udblæsning fra emhætte o.s.v. 
Men det er jo så ikke aktuel i dette tilfælde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
PIR står for passiv infrared , og der er IKKE noget som helst af det i luft der kommer indefra en fx emhætte .

Tak for at du gad læse mit indlæg .
Klodshans skrev den 01-02-2023 20:47:49

PIR står for passiv infrared , og der er IKKE noget som helst af det i luft der kommer indefra en fx emhætte .

Kan man gå ud fra, at du er klar over, hvad infrarød stråling er ?


fase
Jeg tror der er noget basal fysik der mangler at blive læst op på. 
Da al varme stort set er infrarød stråling så er det naturligvis også i varm luft fra en emhætte . Det er ikke en bestandel af luften eller noget man kan indånde, det er simpelthen varme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis