Forlænge vindueshul i muren til et dørhul, hvordan?

Jeg savner lidt en terrassedør i køkkenet, jeg har heldigvis to vinduer i køkkenet, ud til haven hvor det er oplagt at montere en terrassedør i stedet. Bredden passer til en standard dør og overliggeren er det rette sted. Drt betyder at jeg "kun" skal forlænge hullet ned til gulvniveau, og fixe gulvet i dørhullet.

Mit hus er vandskuret og hvidmalet. 

Egentligt tænkte jeg at det krævede at palle sten ud og genmure kanterne af dørhullet, vandskuret og så montere døren.
Men så faldt jeg over en artikel i det nye nummer af "gør det selv" hvor der isættes vinduer i eksisterende mur. Her mærker de hullet op og skærer det ud med en diamant skive, pudser den skårene kant, alt i alt en ret enkel læsning, men er det fagligt korrekt at lave på denne måde?

Laver det gerne enkelt, men skal være på en korrekt måde... 

Hvad siger panelet af håndværkere og skrappe lav drt selvere? 

Billede fra indholdsfortegnelsen fra GDS. Hvor der skårene, pudsede vindueshul ses. 

MVH Njord
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det alligevel skal vandskures så tag da løsningen med at skære hullet. Og ja det kan jeg da ikke se noget fagligt problem i.

Vi har fået laves præcis samme i en stue, men vort hus er ikke pudset, så vi fik pillet stenen ud under vinduet og genbrugt den til at opmure kanten med. Og det er blevet superflot. Men også udført af en dygtig murer.

Du skal sikkert også have murer/pudset ved soklen, så du får et "dørtrin". 

Husk også at det skal anmeldes til BBR registret. Og jeg er faktisk også i tvivl om jeres kommune skal vide det/give tilladelse. Vi fik det bare lavet og har ikke fået ændret i BBR. Det kan man selv logge ind og gøre, så skal nok have det gjort :-)

Tænker ikke en dør betyder noget i BBR sammenhæng... Og kræver ikke byggetilladelse, men det gør min kommende altan på modsatte side af huset.... 

Overvejer lidt om der både skal en terasedør i ved køkkenet og en bagdør i mit bryggers hvor der i dag kun er adgang til indefra. Her er der samme vindue og tilsvarende mulighed....

Bare for at gøre det fuldt ud når man laver noget.... Og fedt at gøre i sammenhæng med huset skal malrs alligevel 😇


Projekter har det med at udvikle sig..... I hvert fald når man laver det selv 🇩🇰🇩🇰🤪🇩🇰🇩🇰

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis du laver inddækning indenfor med lysnings plader så behøver du ikke at mure hulmuren til. Men skal det pudses op indvending så skal der naturligvis mures nogle stumper sten ind. Så skal du huske at have en 20 mm flamingo strimmel op imellem   indemur og ydermur så der ikke opstår kulde bro. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ingen plader i åbningen... Det passer ikke ind med de øvrige vindues og dørhuller. Men det er jo kun indermuren det gælder for.... Og må kunne laves ret enkelt da det jo også vandskuret og male.... Men helt sikkert m kant isoleringen... 

MVH Njord
Jeg har gjort noget af det samme ifm "afkortning" af en indvendig væg.
Lånte en betonsav med 300mm klinge af min murer for at skære vinkelret igennem med et enkelt snit, hvis man bruger alm vinkelsliber med 220mm klinge bliver snittet vinklet en lille smule.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Om du skal mure noget eller bare skære, afhænger af hvordan dit murværk er muret. Er det halvforbandt og skærer du midt i en sten, er der ikke noget problem. Men har du krydsforbandt eller en 1/4 stens løberforbandt, så vil du have nogle steder, hvor der kun sidder 1/4 sten tilbage, og det vil man normalt undgå. I så fald så bør det mures op, så de følger samme mønster som vindueshullet.
Man kan diskutere, om man kan se det gennem vandskuringen - alt efter hvor tykt lag der er på, er det måske ikke synligt - men i andre tilfælde kan det være meget synligt, da øjet meget let fanger, hvis der forskel i mønster over og under gammelt vindueshul.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også