Kingspan isolering

Hej

Jeg er ved at renovere et sommerhus fra 1986. Der har været mus i isoleringen i hele huset - både gulve og vægge. Planen er at bevare yderbeklædning (træ 1på2). Eksisterende forhold er vindpap,100mm glasuld, dampspærre/“sølvfolie”, 50mm  isolering (altså ialt 150 mm isolering)

Jeg vil gerne erstatte de 50 mm med en 50 mm Kingspan K12 da den skulle isolere dobbelt så godt og derved vil jeg få en bedre isolering end der er nu. Jeg slutter af med en 12,5 mm fermacell fibergipsplade. Jeg skifter også de 100 mm med ny Rockwool. 

Spørgsmål:
Kan man blande alm Rockwool med en Kingspan isolering uden problemer? Og er det en tumpet ide?


Skulle måske være blevet tømrer:-)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du sagtens hvis den ellers brandbeskyttes tilstrækkeligt. Rockwool og fibergips giver denne beskyttelse, men hvor tykke lagene skal være, har jeg ikke lige styr på.
Skift i samme ombæring folien til en plastfolie.

Elektronikteknikeren
Så vidt jeg kan se på de plader så er de ikke diffusionåbne - som betyder at  de skal sidde  på den varme  side aht. kondens.
En anden ting omkring isolering. Et nyere 2 lags  thermoglas har en isoleringsevne svarende  til ca. 3 cm rockwool. Et 3-lagsthermorude er  oppe på 6  cm  rockwool. Det betyder  at  det  dårligt  betaler  sig  at  øge  isoleringen fra  10==>15  cm i væggen hvis du også  samtidig har  nogle 2  lags  thermoruder.  Hvis thermoruderne er  af  ældre dato  så giver det ikke rigtig nogen  mening at  sætte disse plader  på.

En anden ting omkring huller i isoleringen. Det gør ikke det helt store så længe at hullerne er mindre end 5 cm. Det skyldes at der vil stå stillestående luft i disse huller - som faktisk isolere bedre end rockwool. Lampda-værdi for rockwool er 0.037 - mens  luft ligger på omkring 0.030 - dvs. alm stillestående luft isolere bedre end  glasuld/stenuld.
Hvorfor dælen trykker de så ikke bare 5cm i honeycomb mønster i Rockwoolen, så sparer man jo en masse materiale.

Elektronikteknikeren
Vel fordi at en del af Rockwools isoleringsevne går tabt når det komprimeres.

Skulle måske være blevet tømrer:-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis