Pris på fundament

Hej Hej.

Jeg er ved at planlægge en tilbygning til mit hus.
Tilbygningen bliver ca 70 kvm og skal bygges i træ.  

Jeg vil gerne bygge mest muligt selv, men jeg overvejer at få lavet sandpude, sokkel, og betondæk af en entreprenør.

Når jeg forhører mig rundt er prisen omkring 2000,- pr kvm. inkl moms. Og det er uden isolering og gulvvarme.

Hvad tror i jeg selv kan bygge det for?

Jeg har prøvet at regne lidt på det.

Leje af rendegraver i 14 dage = 12.000
Bundsikring - sand ( 60 ton ) = 10.000
Færdigbeton til sokkel 10 m3 = 12.000
Isokern blok til sokkel 70 stk = 5500
Færdigbeton til 12 cm dæk = 15.000
Diverse = 10.000

I alt lav det selv 64.500,-
Entreprenør pris 140.000,-
Besparelse 75.500,-

Er der noget jeg har overset / glemt?











 Vh.

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
14 dage til gravearbejde?
1 dag til afrømning af muld og grave render + 1 dag til at lægge sandfyld ud når blokkene er sat er tilstrækkeligt. I øvrigt er det en gravemaskine du skal bruge. En rendegraver bruges stort set ikke mere da den hverken er god til at grave eller læse. 

Mht. priserne tvivler jeg stærkt på du kan få beton til den pris.
Du mangler prisen på EPS isolering til gulvet.
Når det er trævægge, og derfor ingen bagmur der skal rejses er der ingen ide i at bruge lecatherm blokke. Alm lecablokke og kantisolering er lige så godt og væsentligt hurtigere at lave.

For 1½ år siden lavede jeg et fundament på 126m2 selv. Det kostede 70.000 kr i materialer, men jeg fik betonen noget billigere end de fleste vil kunne via en bekendt ligesom jeg kun betalte for transporten af gravemaskinen.

Selvbygger med stort S. 
I øvrigt er det en gravemaskine du skal bruge. En rendegraver bruges stort set ikke mere da den hverken er god til at grave eller læse. 
Nu ved jeg ikke, hvad du forstår ved en gravemaskine og en rendegraver. En rendegraver er en maskine med en graveskovl bagerst og en læsseskovl foran. Den bruges tit til at rømme muld af med frontskovlen. Bagefter kan man så grave ud til sokkel med en skovl i passende bredde. Det bør ikke tage 14 dage at rømme muld af og grave sokkelrende.
Billedet viser det, jeg forstår ved en rendegraver.

fase
S. Fabrin skrev den 31-01-2023 11:33:02

I øvrigt er det en gravemaskine du skal bruge. En rendegraver bruges stort set ikke mere da den hverken er god til at grave eller læse. 
Nu ved jeg ikke, hvad du forstår ved en gravemaskine og en rendegraver. En rendegraver er en maskine med en graveskovl bagerst og en læsseskovl foran. Den bruges tit til at rømme muld af med frontskovlen. Bagefter kan man så grave ud til sokkel med en skovl i passende bredde. Det bør ikke tage 14 dage at rømme muld af og grave sokkelrende.
Billedet viser det, jeg forstår ved en rendegraver.

 Ja, det er en rendegraver. Der findes ikke en entreprenør med respekt for sig selv der bruger en rendegraver til at lave et fundament til et alm. hus med da den ikke er rigtig god til nogen af delene. Derudover trykker den alt for hårdt i jorden der hvor den kører så man risikerer intet vil gro i haven bagefter pga. traktose.


Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 31-01-2023 11:42:06

S. Fabrin skrev den 31-01-2023 11:33:02

I øvrigt er det en gravemaskine du skal bruge. En rendegraver bruges stort set ikke mere da den hverken er god til at grave eller læse. 
Nu ved jeg ikke, hvad du forstår ved en gravemaskine og en rendegraver. En rendegraver er en maskine med en graveskovl bagerst og en læsseskovl foran. Den bruges tit til at rømme muld af med frontskovlen. Bagefter kan man så grave ud til sokkel med en skovl i passende bredde. Det bør ikke tage 14 dage at rømme muld af og grave sokkelrende.
Billedet viser det, jeg forstår ved en rendegraver.

 Ja, det er en rendegraver. Der findes ikke en entreprenør med respekt for sig selv der bruger en rendegraver til at lave et fundament til et alm. hus med da den ikke er rigtig god til nogen af delene. Derudover trykker den alt for hårdt i jorden der hvor den kører så man risikerer intet vil gro i haven bagefter pga. traktose.

 Min nabos Hybelhus blev bygget hvor de kun brugte en Hydrema Rendegraver. Det så nu meget fikst ud, en lille skovl til at grave sokkelrenden og så brugte den også til at sætte mammutblokke i fundamentet.

S. Fabrin skrev den 31-01-2023 13:24:06

Superdiy, hvad vil du så foreslå som maskine til at rømme jord af og grave sokkelrender med? 

 En mellemstor gravemaskine (6-8T) med en 30 cm skovl + 150 cm planerskovl, heromkring er det stort set sådan alle entreprenører gør.


Selvbygger med stort S. 
Hyr en maskine incl fører, så er der styr på gravearbejde og transporten.... 

MVH Njord
Superdiy skrev den 31-01-2023 13:37:08

S. Fabrin skrev den 31-01-2023 13:24:06

Superdiy, hvad vil du så foreslå som maskine til at rømme jord af og grave sokkelrender med? 

 En mellemstor gravemaskine (6-8T) med en 30 cm skovl + 150 cm planerskovl, heromkring er det stort set sådan alle entreprenører gør.

 Har du et billede af sådan en gravemaskine? Det, du foreslår, passer på en rendegraver, bortset fra at planerskovlen er 2 m. på en rendegraver.  

Selvfølgelig hyrer man en maskine med fører. De der tror at man selv kan lære at køre sådan en på en Weekend, har aldrig prøvet at bruge sådan en maskine. Det ser utrolig nemt ud på en youtube video. De der kan bruge sådan en maskine er utrolig dygtige. 

fase
S. Fabrin skrev den 31-01-2023 14:27:48

Superdiy skrev den 31-01-2023 13:37:08

S. Fabrin skrev den 31-01-2023 13:24:06

Superdiy, hvad vil du så foreslå som maskine til at rømme jord af og grave sokkelrender med? 

 En mellemstor gravemaskine (6-8T) med en 30 cm skovl + 150 cm planerskovl, heromkring er det stort set sådan alle entreprenører gør.

 Har du et billede af sådan en gravemaskine? Det, du foreslår, passer på en rendegraver, bortset fra at planerskovlen er 2 m. på en rendegraver.  

 Google 8T gravemaskine

En rendegraver har ingen planerskovl men en alm. frontskovl

Selvbygger med stort S. 
 Google 8T gravemaskine
En rendegraver har ingen planerskovl men en alm. frontskovl.


Jeg har lige googlet 8T gravemaskine. Du kan ikke i fuld alvor mene, at man skal bruge sådan en maskine for at rømme overjord af og  grave en smule rende til en sokkel. Med hensyn planering med frontskovlen på en rendegraver, har jeg set det udføre flot med rendegraveren. Så dit råd med hensyn til valg af maskine er i mine øjne overkill.

fase
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis