Støbning af betongulv med elgulvvarme

Hej alle

Jeg er ved at renovere badeværelse i mit sommerhus. Jeg har brækket gulv og beton op og gravet ud, for at få plads til isolering. Nu har jeg isoleret og gjort klar til at støbe på ny, men er blevet i tvivl om hvordan jeg bedst løser opgaven. Jeg vil gerne have varmen så højt op i gulvet som muligt, og altså ikke nede på rio-nettet som ved vandgulvvarme. 
- Skal jeg støbe den halve højde, lægge varmemåtterne og støbe ovenpå? Hvordan håndterer jeg i så fald et nedsænket bruseområdet med fald mod linjeafløb?
- Skal jeg placere varmemåtterne lige under fliserne?
- Andre løsninger?

Håber I vil dele jeres erfaringer.

Vh
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Støb et klaplag først hvor du mangler 2-3 cm til færdig højde. Derpå ligger du gulvvarmen, og så støber du et pudslag ovenpå med korrekt fald.
Klaplaget er naturligvis beton med sten, pudslaget uden sten.

Selvbygger med stort S. 
Oven på klaplaget lægger du rionet hvor på du fast gører el varme kablet , rionettet gør at varmen bliver jævn fordelt i hele gulvet , husk at lægge et 16 mm plast rør med en prop i til termostaten , så er du klar til at støbe med fald til gulvafløb .

Tak for at du gad læse mit indlæg .
Rionet har kun mikroskopisk betydning m.h.t. varmefordeling. Det har kun praktisk betydning for at sætte kabler fast. Men det fylder jo noget hvos du både skal have rionet og kabler. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ev elmand , det var datidens opskrift ved elkabel varme i gulv i 70 erne , varme kablet skulle fastgøres på rionet , og det var for at fordele varmen jævnt over hele gulvet og det virker både logisk og det har absolut gjort gulvet ensartet varmt ..

Tak for at du gad læse mit indlæg .
Tak for de gode svar. Jeg støber rionet ind i 'første omgang' beton - jeg er ikke sikker på, at det er den rette løsning også at støbe rionet ind pudslaget. Jeg bruger rigtig nok varmemåtter, som er fabriksmonteret på et tyndt metalnet. Jeg læser flere steder om jording af rionettet. Er det nødvendigt? Det er jo nede i den underlæggende beton og helt uden kontakt til varmen.
autodidaktaltmuligtmand skrev den 09-02-2023 20:08:06

Tak for de gode svar. Jeg støber rionet ind i 'første omgang' beton - jeg er ikke sikker på, at det er den rette løsning også at støbe rionet ind pudslaget. Jeg bruger rigtig nok varmemåtter, som er fabriksmonteret på et tyndt metalnet. Jeg læser flere steder om jording af rionettet. Er det nødvendigt? Det er jo nede i den underlæggende beton og helt uden kontakt til varmen.

 
Nej potentialudligning er ikke nødvendig, men reglerne foreskriver det skal laves.

2 meter jordkabel samt en enkelt klemme koster så få kr det ville være idioti at spare væk.
Det er lovligt bare at føre jordlederen op og forbinde i den nærmeste stikkontakt.

Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis