Nye fliser i badeværelset, spartle op eller slibe gl fliseklæb ned før de nye fliser monteres?

jeg skal skifte fliserne i badeværelset. Når de gamle fliser er pillet ned fremstår murene og gulvet med en ret stor del af den gamle fliseklæber, og andre steder er vi helt inde ved original muren. Hvordan laver jeg klargøringen til de nye fliser mest korrekt?

Jeg ser umiddelbart to retninger:

A. At banke al gammel fliseklæber ned incl at slibe det ned. Umiddelbart et kæmpe arbejde og mega meget støv da det meste af den gamle klæber sidder tilbage efter de gamle fliser, der kom ned uden ret meget klæber på bagsiden.

B. At spartle op så der etableres en ny lodret og plan vægflade (vandret m fald for gulvfladen i brusekabinen) Og så på denne nye plane flade lave den rette vådrumssikring og siden de nye fliser. Hvis denne løsning, hvad er så den rette måde / materiale at pudse op med før vådrumsmembranen?

PÅ forhånd tak for keres input Njord :-)

MVH Njord
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor gammelt er/var badeværelset? 
Blot om det er fra dengang der var asbest I fliseklæb...

Umiddelbart ville jeg foretrække at skrælle det gamle af og pudse væggen plan bagefter, hvis pudslaget ikke sidder alt for godt fast bør det efterladte fliseklæb afstive det så man kan få det af i relativt store flager.

/BOFH 



Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det gamle bad er far 2001 så ingen asbest :-)

Grund muren er i mursten og der er ikke ret meget andet end et tyndt lag puds  hvorpå vådrumssikringen så er med klæberen udenpå. Nogen steder er der og skrællet af helt ind til muren, men ikke mange steder, så fremstår mest af alt som fliseklæber med tandspartel spor...


MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Så er du nok nødt til at slibe det, kan varmt anbefale denne...

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er lidt hvad jeg frygter, et stort og støvet job.....

Men Murergrej har en masse godt grej... Så det kan jo ende med at blive den store tur :-)

MVH Njord
Lidt opfølgning på badet der skal have nye fliser. 

Først gulvet hvor der er en del rester af den gamle flise klæber, skal det slibes helt af, eller have et lag selvniveleverende, før den ny vådrums sikring, ny klæber og fliserne?



MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Og et par billeder fra brusekabinen, igen er spørgsmålet om der skal slibes helt i bund eller bygges et plant lodret lag op før ny vådrums sikring, klæber og nye fliser?



MVH Njord
Begge dele kan lade sig gøre, men hvis du ikke fjerner det mister du ca en cm ind i rummet og/eller højden.
Hvis pudset ellers sidder fint fast til murværket ville jeg nøjes med at slibe det gl klæb væk og bygge op derfra, så er det stadig plant nok som underlag til nye klinker hvis de gamle ellers sad lige?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

At miste en cm i højde er ok. 
Og også ind i rummet.... 

Klæberen er ret hård og sikkert ikke bare sådan at fjerne..... Skal helt sikkert slibes, men bliver en ordentlig omgang!!! 

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også