kan det betale sig at isolerer kældergulv

Hej

Jeg har et malet og plant kældergulv, som jeg har tænkt at lægge klinker på. der er radiatorer i alle kælderrum, men kan det svarer sig at

hakke alt gulvet op for at lægge fx 10 cm grus, 20 cm flamingo, 6 cm beton, og så have alt bøvlet med det arbejde (hvis jeg skulle gøre det tror jeg samtidig jeg ville trække vandslanger rundt i gulvet, som forberedelse til gulvvarme...)

vi bruger kælderen dagligt, så der er opvarmet til ca 18-20 grader

så mit spm er egentlig!

kan jeg forvente en varme besparelse hvis jeg isoerer gulvet (40 m2) sammenlignet med udgiften/besværet ved at hakke op etc??

På forhånd tak

Jesper
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En besparelse !!! Det kan du nok ikke forvente.... Men en bedre komfort kan du sikkert opnå.

Men tilbage til udgangspunktet. Er der gener ved den nuværende løsning ?? Her tænker jeg på om der er fodkoldt, træk etc. ??

Hvad anvender du rummene til ?? Er det opholdsrum, vaskerum, fyrrum, eller bare et godt værksted hvor du dagligt hygger dig ???

MVH Njord
Men tilbage til udgangspunktet. Er der gener ved den nuværende løsning ?? Her tænker jeg på om der er fodkoldt, træk etc. ??

Gulvet har en temp. der gør at det er bedst at have hjemmesko på, men ikke desideret fodkoldt, og ingen træk (nye døre og vinduer)

Hvad anvender du rummene til ?? Er det opholdsrum, vaskerum, fyrrum, eller bare et godt værksted hvor du dagligt hygger dig ???

well, i mit GDS rum ville jeg ikke lave gulvet om, det var mere i de andre rum, altså gæsteværelset, teenager-rummet.

Jeg skal lave et badeværelset i kælderen og derfor skal gulvet alligevel skal laves om her, så når jeg alligevel er igang..

Så ingen gener, men gulvet skal op i badevær ca 10 m2, skal jeg så tage de to andre rum med ca 30 m2?...

På forhånd tak
Jeg tror ikke jeg ville banke gulvet op...

I et teenageværelse har du formodentligt et ønske om at der er varmt om dagen og aftenen, og efter en udluftnig inden natten noget køligere gennem natten. Det opnår du lettest med radiator varme. Gulvvarmen reagerer ganske langsomt ( reaktionstid ca 1 døgn ) og hermed er den efter min mening mindre egnet til disse rum. Det gælder på sin vis også i et gæsteværelse, her er vel oftest koldt og her vil man gerne kunne varme rimelig hurtigt op. Så også her vil radiator varmen være fin.

Så kan du leve med at det er rarest med hjemmeskoene på fødderne er der vist ikke mget grund til at ændre på det nuværende.

Vi har gulvvarme i hele huset, bortset fra børneværelserne ( af ovennævnte grund ), det "sjove" er faktisk at vi oplever rigtig mange steder at det føles fodkoldt i huse uden gulvvarmen.... Men det er vel noget med at vi hurtigt vænnes til mere komfort.... Og så er gulvisoleringen jo ikke helt optimal i mange ældre huse.....

Men jeg tro ikke der er nogle kroner at spare, men måske noget komfort ved at isolere gulvet bedre.

MVH Njord
Tak for dine belysende kommentarer, njord! de er hermed tager til efterretning.

du har sparet mig for en masse arbejde...
Ja måske !!

Men tænk lige på at der er nogen ( ingen nævnt, ingen glemt ) der siger at arbejdet bærer lønnen i sig selv !!!!

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også