Understøtning af 1. sal ved udgravning og etablering af nyt terrændæk

Hej,

Vi står overfor renovering af stueetagen i vores hus fra 1979. Vi skal have gravet ud, lagt 300 mm isolering i gulvet og have etableret gulvvarme. Vi har dog den udfordring, at der ligger en limtræsbjælke som bærer en del af 1. salen og denne er understøttet af to lodrette søjler, som jeg er sikker på bare et sat ovenpå nuværende betongulv.

Hvordan kan man understøtte denne limtræsbjælke, når nu eksisterende gulv fjernes? Skal man punktstøbe under de lodrette søjler inden udgravning, så man ikke behøver at fjerne disse under udgravningen, eller hvordan gør man det bedst / korrekt?

Mvh. Nikolaj
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uanset svaret herinde, ville jeg få en ingeniør til at regne på dette. Går det galt, skal du i bedste fald bekymre dig om et nyt hus. I værste fald har du ingen bekymringer nogensinde igen.

Og tjek med forsikringen før du går i gang ift dækning 
 Du skal højst sandsynlig punktstøbe under de lodrette søjler inden udgravning, da det vil være yderst risikabelt at sætte dem på det nye gulv pga. den nye isoleringen.

Prøv at tage foto, samt lave skitse, med mål, af hvordan Limtræsbjælken ligger på de 2 søjler.
Har været igennem det samme, blot med heb180 jernbjælke 
Søjler skal støbes ned til fast grund med en hvis størrelse flade, hvor meget afhænger af trykket fra bjælken - det og dimension på dine søjler beregner din ingeniør for dig.
Der kan også være noget ift udformning af toppen af søjlen ift indgriben mellem søjle og bjælke, i mit tilfælde blev det svejst sammen, i dit tilfælde ender det nok med noget bolte/franske skruer, evt med bulldogskiver - kommer måske også an på hvad der visuelt er acceptabelt / kan lade sig gøre.

/BOFH 


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis