Nyt gulv

Hej, mit barnebarn har desværre købt et hus hvor der er opsivende fugt, så derfor skal det gamle gulv væk.
2 lag klikgulv på strøer med 50 mm isolering, der er 100 mm til betondæk.
Mit ? Kan man lægge trykfast isolering, dampspærre og derefter et nyt klikgulv, eller en dampspærre direkte på det gamle betongulv og derefter igen 50 mm isolering.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

hej
I her for mig at se et stort problem, idet I faktisk skal opfylde bygningsreklementet når i fjerner noget at den ekst. gulvkonstruktion.
jeg undre mig over at I skriver der er to lag klik gulv over strøer, er det rigtig forstået  ??
uden for referat ville jeg nok gøre følgende, 100 mm. flamingo direkte på ekst. beton, derefter 18 mm. gulvspånplade
med aluffolie under pladerne.
herefter vil der være mulihed for at lægge klikgulv direkte på spånpladerne........og eller lægge pex-rør for evt. gulvvarme i h. t.  et nyt gulvvarmesytem, som så kan tilsluttes ekst. varmesystem eller f.eksp. tilsluttet vandvarmer.

håber I kan bruge mit indlæg til noget, I er velkommen til at svvare på denne side evt. kontakt på 42315739

de bedste hilsner og god arbejdslyst
dan49

Hej Bm57

Generalt.
Det korte svar vil være ja. men der er altid et men... 
Gulve konstruktioner i huse er i gemmen år bliver opbygget på flere forskellige måder.
og om du kan lave en gulvvarme direkte oven på din dit betondæk kommer and på flere ting.
hvordan er huset opbygget..

Med den smule information du giver om huset.
går mine tænker på konstruktioner som der var normalt i fra 1900-1940erne
Dengang var det ikke unormalt at et hus var opbygge på denne her måde.

1900-1940erne.
  • Sokkel 40 - 60 cm under terrænet.
  • Beton 2-4cm tyndt lagt 2-4cm direkte oven på jord.
  • Gulvstrøer hævet lidt fra fra betonet af.
  • Ventilationshuller til udluftning af gulvkonstruktioner
Dette er en meget grøv beskrivelse af en opbygning. En ting huse har tilfælles i den tidsperiode
  • Kapillarbrydende lag er ikke eksisterne eller meget meget sparsomt.
  • Et kapillarbrydende lag er et lag, som stopper opdriften af vand og fugt. Det hjælper med at sikre, at der ikke transporteres fugt op fra jorden til gulvet. og blev først lovpligtigt tilbage i 1960erne da man indså dette var en problem i danske huse.
  • Ventilationshuller er tit og ofte blevet lukket til af beboer for at undgå træk, og for at gøre det letter at varme huset op. med det resultat fugtproblemer og råd i konstruktionen.
  • Hvis der er isolering er det meget sparsomt og ofte udføret dårlig eller faldet ned osv.
Der er flere ting der spiller ind når vi snakker fugt i en konstruktion.
Grunden til at jeg skriver dette er fordi der er ingen der kan sige.
Du bare kan gøre det uden at kende til konstruktionen opbygning. i sådan et tilfælde som dit.

Gulvkonstruktion. 
Kan lavers på flere måder. Der er fordele og ulemper ved dem all.
I dag stilles der store krav til både varmeisolering, fugtbeskyttelse samt radonsikring.
Dette gælder også ved renovering.

Der er mulighed for dispensation, i visse tilfælde men det er en roman i sig selv.
Dette gives ofte hvis ikke at det er gangbart, at udføre en giverne konstruktion,
ved gamle huse til nuværende krav. Dette skal man snakke med teknisk forvaltning om at og få en dispensation.
Dette er altid en gode ide hvis konstruktion ikke bliver eller kan, blive udføret efter krav.
Så bygherre ikke bliver pålagt efter regning ved hussalg.

Eksempelvis opbygning
Gulvstrøer konstruktion. 
Vil jeg ikke uddybe, da det er en konstruktion der der er bedst anvendt ved større afstand til terræn,
eller ved krybekælder.
 
Tunge terrændæk.
  • Grus til at udligne overfladen, ca. 5-10 cm afretningsgrus/stabilgrus som komprimeres
  • Trykfast isolering EPS Der bruges minimum 300 mm, så fungerer dette som kapillarbrydende lag
  • Armeret beton, minimum 100 mm gulvvarmerør/pex rør.
  • Fugt/radonspærre, kan også ligge under beton alt efter type. og opbygning
  • Gulvbelægning.
Den mest kendte og mest anvendt i dansk byggerrig.

Lette terrændæk.
  • Komprimeret sand skal afrettes ( Da skævheder forplante sig i rasten af opbygning)
  • 300mm EPS kapillarbrydende.
  • Fugt og radonmembran.  
  • 100 mm PIR/EPS med gulvvarmerør.
  • 22 mm gulvspånplade.
  • Tyndt mellemlag.
  • Gulvbelægning. 
Kun eksempler på opbygning muligheder.
#------#
Lette terrændæk er begyndt at blive efterspurgt. da den tit og ofte reduceres behovet for udgravning og mindsker kuldebroer langs fundamentet.
men den sætter også nogle andre krav til huset soklen da den skal stå stabilt i sig selv.
dette er normalt vis ikke et problem.

Man skal sikre sig at huset altid står stabilt angående sokkel
Lette terrændæk sætter store krav, til at det punkt man begynder at ligge ens isolering ud på. Det skal være helt lige og plant. da alle skævheder forplanter sig yderlige op.

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Jeg undrer mig over, at der er opstigende fugt, når der er 10 cm fra beton til strøer. Er der lukket for ventilationshuller i soklen, som Mcarpenter er inde på?

Hvis der virkelig stiger fugt op igennem betonen, så kan I ikke bare lægge trykfast isolering og så gulvet på. For i så fald mangler der jo et kapillarbrydende lag under betonen, hvilket som Mcarpenters skriver, var meget normalt for huse før 50-60'erne.

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis