LED lampe summer - ingen dimmer switch, så hvad mon det er?

Kære forum

Min nyindkøbte loftslampe summer... Ikke de første tre minutter, men så går den i gang med en konstant og meget kraftig summelyd. Der er ingen dimmer, som jeg ellers kan forstå ofte er skyld i et problem som dette.

Producenten svarer mig, at det er noget med ballasten og at denne skal skiftes af en elektriker. I de tekniske informationer til lampen står der, at den skal køre på en elektronisk ballast. Hvordan finder jeg ud af om jeg har magnetisk ballast eller elektronisk i lejligheden - og om det overhovedet er det, der er problemet? I så fald - kan jeg skifte den selv?

Lidt info, hvis de har noget at sige:
- Der er ingen ballast-kasse mellem rosetten og eltavlen.
- Lampen er tilsluttet en korrespondanceafbryder, altså den kan tændes og slukkes på to forskellige almindelige kontakter (ikke dem, der springer tilbage til udgangspositionen).
- Der er mange muffesamlinger i rosetten pga af andre lamper
- Der er en flip-kontakt på selve lampen, så man kan skifte mellem kraftigt "dagslys" og almindeligt indelys.
- Jord-ledningen i kablet bruges ikke (der er tre ledninger i kablet)
- LED-pæren (L27) kom med fra producenten
- Lampen hedder Innolux Candeo https://innolux.fi/en/products/candeo?variant=40877023428740 

Teknisk info fra hjemmesiden:

  • Medical Device EN ISO 13485 & CE 2460
  • Therapy distance: 45 cm (2500 lx), 23 cm (10 000 lx)
  • Size: Ø 388 x 180 mm
  • Material: acrylic, aluminum/li>
  • Colour: white / grey / sky blue / coffee brown
  • Power: 3x6 W LED and E27 7,5W LED
  • Lamp base: LED, E27
  • IP class: IP 20
  • Light source included: yes
  • Weight: 2,9 kg
  • Dimmer function: no
  • Type of cord: 2,5 m, black textile cord with the possibility of adjustment
  • Switch information: rocker switch, bright light on-off
  • Ceiling cup: white half-sphere
  • Electronic ballast: electronic

 
Håber I kan hjælpe! På forhånd tak.
 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal det forstås sådan at der er 3 stk. 6W LED indbygget, og så er der også en E27 7,5W LED pære, som nan kan skifte?
Det du siger med ballast som skal skiftes af en elektriker, giver overhovedet igen mening. For mig lyder det som en omgang vrøvl.
Der står meget om designeren Katrina Nathue    eller hvad hun nu hedder. Men der står ingen steder et det er 230 v lampe. Måden den monteres på viser dog med al tydelighed at det er til direkte 230 v. Så det har ikke noget med din installation at gøre, hvis du har monteret den som almindelig  lampe. 
Ballast er så den elektroniske del der sidder i lampen, og sørger for korrekt strøm til pærer. Du skriver nyindkøbt, men det kan jo være en brugt du har købt. Hvis det er en ny lampe så må det være på garanti. .   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar! Ja, der står meget om designeren 😄

Ja, den er ny. Jeg må vende tilbage til dem. Lampen burde vel selv kunne omforme strømmen til noget der passer til pæren - hvis det er det du mener.

Det er sørme svært at kommunikere med et firma, når det gælder tekniske ting som dette, jeg har ingen mulighed for at regne ud om der kunne være fejl på lampen eller lave teorier om hvad det ellers kunne være. I mener ikke det kan have med korrespondancen at gøre? Det er også det der med de tre minutter før lyden kommer, der undrer mig…

Mvh K


Du kan jo gøre noget for at overbevise især dig selv om det. Tilslut lampen et andet sted, eventuel bare med en stikprop og forlængerledning. Så kan du få syn for dagen ( eller lyd for sagen ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det de kalder en ballast (dårligt oversat), er med stor sandsynlighed LED driveren i lampen, og det er også den du kan høre summe.
Det er nok den de mener der skal udskiftes af en elektriker, men det er jo ikke dig der skal sørge for det!
Har du købt den direkte fra Innolux eller fra en forhandler?
Hvis du har købt den fra en forhandler, så er det denne du skal tage kontakt til, og lave reklamationen til, og de må sørge for at få udskiftet lampen eller LED-driveren.
Tak allesammen. I er 100% bedre end Google. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis