dryppende ventilationsrør

Hej alle sammen

Jeg har sådan et problem i vores hus, at ventilationsrøret drypper konstant (kondens) i et af de værelser, fordi der er koldere i det her værelse end det andet værelse, hvor røret kommer fra. Se vedhæftet billede.
Jeg ved ikke om hvad den bedste løsning vil være, om røret skal bare "lukkes" eller om der er en bedre og klogere løsning (f.eks. en kanalventilator?).
Jeg er lidt bange at der dannes skimmelsvampe i røret hvis der er så meget kondensvæske i det...

På forhånd tak for hjælpen!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
der må være et stykke af røret der mangler isolering
Hej
Tak for dit svar! Jeg har ikke set det, kun først nu...
Men det ser ikke sådan ud, at der er et stykke af røret hvor det ikke er isoleret. Det hele rør ligger under papiruld isolering og ikke synligt.
Hvis der ikke er en ventilator, kan jeg ikke se formålet med det rør. Så jeg ville lukke det.

Varmen vil stige op i røret, men der et ikke rigtig noget, der får den ud i den anden ende. Hvis der er høj luftfugtighed i det varme værelse, vil luften blive afkølet ved udmundingen i det kolde værelse og der vil blive kondens. En ventilator ville kunne løse problemet.


Hej GodeVen
Tak for dit svar! Jeg har to spørgsmål:
1. Hvordan vil du lukke røret? Bare med at putte noget i det, eller findes der en bedre løsning som kan købes? 
2. Ventilatoren skal monteres på midten af røret op i loftet eller på en af de ender af røret i værelserne? Hvilken type af ventilator vil du vælge? Konstans eller med fugtsensor? 

På forhånd tak! 
Med venlig hilsen 
Andras Wolf 
Hvis der skal være ventilator, ville jeg vælge en ventilator, hvor jeg kunne styre omdrejningstallet (det kan også være en lysdæmper og en almindelig ventilator). Principielt skal den køre hele året (som minimum om vinteren). Flowet behøves ikke at være ret stort for at holde den kondensfrit. Hvis den skal kunne flytte varme, skal der være stor luftgennemgang. Tænk på luftmængden fra din luft-til-luft varmepumpe, hvor luften er varmere.

Hvis du bruger en standard ventilator til bad, skal den være i det varme rum. Fugtighedsføler, kan du ikke bruge til noget. Hvis du har en kraftig ventilator med 100 kubikmeter i timen, vil den ved 3 graders temperaturforskel give varme som en elradiator på 85 watt. Det svarer til varmen fra 2 fyrfadslys. Så det er et spørgsmål om det kan betale sig.

Hvor ventilatoren sidder er principielt ligegyldigt, så længe luften løber den rigtige vej. Medmindre du vil bruge røret som en del af et rigtigt ventilationsanlæg, ville jeg fjerne røret og lukke hulerne

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis