Smuldrer indefra fra skorsten

Hej 

Jeg må desværre erkende at jeg hverken kan finde ud af hvad problemet er eller Google mig frem til det. Er ikke den store handymand

Det smuldre fra skorstenen og ved ikke hvad det skyldes og hvad der kan gøres ved det 

Håber derfor at I kan hjælpe mig med at finde ud hvad jeg kan gøre ved det her ved min skorsten. Til info så er min skorsten ikke aktiv
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er den maling der skaller af påført samtidig med resten?
Blev der grundet først? Hvis ja, med hvad og hvordan?
Er skorstenen der ikke benyttes beskyttet mod regn m.m. ind i skorstensåbningen øverst?Hvis der stadig er renselem nederst kan du kontrollere for fugt i bunden af skorstenen gennem denne.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej John 
Det er både maling og resten der smuldre.

Jeg må desværre svare pas på om det er blevet grundet først da vi overtog huset ikke lå mærke til det.

Der er ingen renselem og jeg ved faktisk ikke om åbningen er beskyttet men det forestiller jeg mig den er
Hvad er der over loftet?
Loft, 1ste sal eller?
Kan du mærke eller måle om området er fugtigt og/eller koldt (fugt eller fri adgang til udeluft)?
Hvis der er tag med hældning, i modsætning til fladt tag, er det naturlig bøvlet at checke om skorstenen er lukket for oven. Det kan gøres hvis du kender en med en drone, naboens hus har vinduer der ligger højere og han vil lade dig kigge, der nedefra er synligt dæksel e.l., har mulighed for at komme derop med stige(r) e.l., måske kan få oplysninger fra lokal skorstensfejer, naboen kender historikken.
Har du en ejerskifteforsikring kan du risikere at få brug for den, så jeg ville kontakte dem allerede nu.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Velkommen på lds.
Det ser ud som fugtig murværk. Og det kan skyldes inddækning ved skorsten, defekte fuger oppe på skorsten, toppen på skorsten er delvis tæret, eller der ikke er regn tag over skorsten som ikke er i brug. 
Det ser ud som loft til kip, og at det er skorsten piben som begynder helt oppe.
Så der er nok ikke andre veje end op at se på det, enten dig selv LDS eller en lokal håndværker / murer eller blikkenslager. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Synes ikke det indikerer fugt da loftet op mod skorstenspiben ellers ville være skjoldet og misfarvet, da fugt uvægerligt ville trænge ud i loftbeklædningen omkring skostens pibens basis.
Det ser ud som om at den gamle skorsten er sløjfet men man har valgt at bevare den gamle skorstensdel, hvilket er forståeligt, hvis den ellers er nogenlunde intakt for det sparer en hel del arbejde, tid og penge at bevare skorstenspiben.
Man har så valgt at føre den nye skorsten op med isokern elementer der stables ovenpå hinanden med lidt mørtel mellem hvert element indtil man er nået op til forbindelse og støtte af skorstenspiben. Hvorfor man ikke har valgt at sænke et isokern rør ned i den gamle skorstensåbning ved jeg ikke men den gamle skorsten har måske været mærket af løbesod eller skorstensbrand så man har valgt at sløjfe den op til hvor den gamle skorsten går gennem tagkonstruktionen. Det ser noget ufærdigt ud men det er selvfølgeligt noget mere bekosteligt at mure op omkring isokernen til den dimension den gamle skorsten havde. Tror ikke den nye skorsten er afsluttet med en Schiedel konsol i overgangen mellem den nye skorsten og den bevarede gamle del hvilket vil give et svagt punkt, i overgangen mellem gammelt og nyt hvis der bare er afsluttet med en gang mørtelpuds i mødet mellem den nye skorsten og den bevarede del. En pudset afslutning under den gamle skorsten ind mod den nye vil kun se nydelig ud i kort tid da bevægelser mellem gammelt og nyt ikke kan undgås hvorved den pudsede forbindelse uvægerligt vil løsne sig og falde ned.
Det ligner nu en helt ordinær muret skorsten. Der er så lagt en betonplade for at man kan mure op i den større dimension som skorstens piben har. Det øverste har været skjult oppe i lofts rummet. men er senere blevet synlig ved at der er blevet loft til kip. 
Fugten trænger ned i murstene og har så svært ved at trække igennem betonpladen hvorfor det netop på det sted  trænger ud til siden. 
Jeg har lige set noget lignende i et sommerhus. Her så malingen ud på samme måde ved sokkel de steder hvor der var tandens til at grundfugt havde trængt op. 
Det helt rigtige at gøre, ser jeg nu, er at tage den skorsten ned. Så vidt jeg kan se så fylder den da også irriterende meget midt i et rum. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også