Svamp i tilbygning

I en uopvarmet tilbygning har jeg været ved at fjerne indre vægge, lavet af plader på træforskalling med isoleringsbatts imellem. Derfor kan jeg nu se den indvendige, pudsede mur. Et enkelt sted, over et vindue, er der noget svamp.

Hvad er det for en type svamp, og hvad skal der gøres?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne desværre godt ligne noget strengmycelium ("rødder") fra noget tømmer -eller hussvamp af en art - så du skal have sikret dig at det begrænser sig til dette område og der ikke eg er noget ovenpå i tagkonstruktionen - rødderne kan godt være flere meter lange!

Overordnet bør alt angrebet træ fjernes, puds bankes ned, herefter kemisk behandling og pudsrep.

Hvis det begrænser sig til dette område er det muligt en kemisk behandling er tilstrækkeligt men tror det kræver fagkundskab fra en skadebekæmper at vurdere - hvis bygningen er forsikret ville jeg også kontakte dem.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!





BOFH skrev den 27-01-2023 11:10:08

Det kunne desværre godt ligne noget strengmycelium ("rødder") fra noget tømmer -eller hussvamp 

 Jeg har haft besøg af en arkitekt der kendte til de forskellige svampe, og han sagde det var en tømmersvamp. 

Godt I er enige :-)

Efter både din og hans anvisning, har jeg fjernet puds og fræset fuger ud.
Han rådede mig til at banke yderligere puds væk, så remmen i muren skråt bagved kunne inspiceres. Den havde desværre også fået lidt svamp, så han rådede mig til at udskifte et stykke af remmen.
Jeg ville fjerne så meget som muligt nu og sætte denne del projektet i bero indtil det er blevet tørret ordentligt igennem og varmere i vejret. Så du kan slå evt rester ihjel med noget kemi, de fleste midler kræver en hvis temperatur før de er effektive.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis