Radiatorer til gulvvarme

Hej

Har radiatorer i min stue, men vil gerne have lavet gulvvarme. Bl.a. fordi vi har skiftet til varmepumpe og fordi den ene radiator står i vejen for nogle nye foldedøre mod terrassen vi gerne vil have.

Huset er fra 1970, og jeg føler mig ret overbevist om nuværende gulv ligger på strøer som står på et betondæk. Sådan ser det ihvertfald ud på de tegninger jeg har af huset.

Så planen var at rive det gamle gulv op, efter isolere, ligge gulvpladser og fordelingsplader til gulvvarmerør.

Jeg er tvivl om et par ting

1) er der isolering under betondækket i er hus fra 70? Ellers er jeg lidt nervøs for at der bliver for lidt isolering. Men skal jeg til at bryde beton dækket bliver projektet for stort

2) er det trivielt at få skiftet radiatorer til gulvvarme? Der kommer VVSere på til denne til. Men vil være rart at vide om der overhovedet kan lade sig gøre. Systemet er 2 strengs.

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I et hus fra 1970 er der helt sikkert ikke isolering nok. Der er måske et 10 cm lag af leca eller noget i den stil.

Du kommer til at banke gulvet op, dette kan du dog sagtens selv klare.

Jeg købte selv en nedbrydningshammer til 1300, den fungerer super - det er mere eller mindre det eneste du behøver.

Om det er tvivielt at ligge gulvvarme? For en VVS'er - ja!
Men der skal jo også en shunt op, samt slanger til og fra. Dette kan være en udfordring.
Du har ret i at man nogen gange kan undvære shunt når man har varmepumpe. Men det betinger at man kører med gulvvarme alene i hele systemet eller har nogen meget store radiatorer i de andre rum. 
Radiatorer er ofte udregnet til at give tilstrækkelig varme i et rum med fremløbs temperatur på omkring 50 grader. Gulvvarme kører oftest på 25 - 35 grader. Højere temperatur kan mange klikgulve ikke tåle.
Hvis du sænker din samlede fremløbs temperatur derned så vil du fryse i de rum hvor der sidder radiatorer.
Shunt gør netop at der kører en kreds med lavere temperatur, ved at bruge returvand fra gulvvarme igen og igen. Så tilsætter man blot en smule "meget varm vand" når der er behov. Det er termostatstyret. 
Så du kan sikkert ikke undvære shunt hvis det kun er et enkelt rum du ønsker at ændre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis