Forskalling fundablokke i vater

Hej,

Jeg er i gang med fundament til mit sommerhus og har fået sat fundablokke i betonen. Så vidt så godt og nu er der tid til at fylde fundablokkene med beton og i vater. Jeg har desværre et problem med netop vater på trods af jeg har et krydslaservaterpas som dette link.

https://www.hmwtrading.dk/shoppen/68-laser-maalevaerktoej/518-krydslinjelaser-360-groen-1961-skil/
Jeg har tidligere modtaget rigtig gode råd som jeg kunne bruge til mit projekt. Er der nogen der har en enkel anvisning på netop vater?  

Fundamentet er 12,5 x 8,5 meter med en støttemur i midten.

Med venlig hilsen 
Alexsiw 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du kontrolleret din laser?

Søren O
Javel, men jeg forsøger også at finde eller få et råd til hvordan jeg bedst gør.
Hvis en vandslange er et råd vil jeg gerne have anvisningen.
Hej GSH, 
Tak for dit svat. Jeg har fundet et link til dit råd og jeg forstår nu hvad du mener.

 https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/227321/s/vaterpas-og-laser-hvad-er-i-vater
Annonce
Hej Nameit

Fundament.
Sætning af fundament udføres normalt vis ved hjælp af en "Galge" Se vedhæftede billede.
De vandratte bædder på en galge kan med forfordel sættes af med en laser.
Guid snor placeringe til fundablokke skal være en passene afstand som kan gentages.
Exempelvis. et tommestok led / Afstandklods
Hele vejen rund

Fundablokke bliver sat i en simi stabil beton for at blokkene ikke skal være for livlige og bevæge sig for meget. lægnig
Rokkes / banket forsigtigt på plads, så blokkene følger guid snor med den samme afstand til snoren.

På det anndet led af Fundablokke, bliver bruger man normalt et lille vatterpas.
Så de ligger i vatter

Laserentjek.
At tjekke en laser for at se om den stadig passer / virker som den skal.
Set den på en pant og stabil overflade. som ikke giver sig når man går rundt.
Gerne betongulv, set den 5-10 meter fra en væg / stolpe.. og lav en markering på over og under siden af rød/grønne laserstregen.

Drej laseren 90* på samme punkt, og tjek efter om den rød/grønne laserstregen stadigvæk er det samme sted, på din markering. Gentag dette et par gange.
Jo længer afstand det bliver udført på jo mere præcis.

Vatterpastjek.
Læg dit vaterpasset på en plan overfalde.
Kik på din llibelle/boblen, nøje også vend vaterpasset 180* Læg dit vaterpasset det samme sted. og se efter om llibelle, er det samme sted som før.

Kan også gøres ved lod bare op af en væg i steder for.
#--------#
Ved leje af udstyr som måleværktøjer er det en gode i de at tjekke om tinge passer..
Selv ved køb af nyt.. Da fejl forkommer. og ikke er uhørt

vaterpas bør tjekkes jævnligt hvis de bliver brugt meget  da fald og små slag kan slå den ud

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Med hensyn til nivellering med vandslange foregår det i princippet som 2 forbundne kar hvor vandstanden altid vil stå lige højt. F.eks. en 10 meter lang vandslange, næsten fyldt med vand, hvor hver ende holdes lodret, her vil vandstanden stå lige højt, i hver slange ende.

For år tilbage, da man forberedte/indledte den faste Femern forbindelsen, brugte man samme princip, med en ca. 18 km lang slange, for at få det mest nøjagtig niveau, på hver side.
Hej, 
Jeg er i alle tilfælde meget glad for jeres svar. Det var en rystende oplevelse med to store betonblandere og je var ved at gå min vej. 
Nu vil jeg bruge nogle dage hvor der alligevel er frostvejr til at sunde mig og tage det næste skridt. 
Jeg skal nok følge op på tråden senere.

Mvh Alexsiw 
Så er sagen belyst. Jeg skrev til Skil som svarede tilbage hurtigt. 
Der er en lås på laservaterpasset som jeg selvfølgelig ikke huskede jeg havde låst. Det har jeg desværre brugt flere uger på at bøvlet med.

Mvh
Alexsiw 
Nej nej nej Det var da rystende   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis