Skabsfryser lyder/larmer mærkeligt

Min ældre Siemens skabsfryser larmer mærkeligt efter afrimning i 48 timer…

Jeg havde problemer med at alarmen hylede og temperaturen i fryseren steg til ca minus 7 grader. Mit skab er et nofrost og burde ikke isse til - men prøvede alligevel at slukke det i 2 døgn og efterfølgende løb der meget smeltevand ud i drybbakken under fryseren - så meget at det løb videre ud på gulvet… jeg fik tømt bakke og samtidig vasket skabet indvendigt med klorin/vand.

Derefter startede jeg fryseren op og efter 3 timer kørte det fint på minus 18 grader 👍

Nu kommer det samme problem du havde - når man lukkede døren larmede skabet kraftigt og det lød som om nogle trak ud i en cisterne - efter ca 10-15 sek holdt lyden op. (Skabet er helt tomt for skuffer samt varer) så nu er jeg spændt op det holder op når jeg for fyldt skabet op med skuffer samt frysevarer igen. Skal nok give lyd fra mig om et par dage…

Mvh.

Morten
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
AllanE
AllanE
2281 2650
No-frost virker ved at luften i fryseren mere eller mindre fjernes, når man lukker lågen. Det giver typisk en svag susende lyd i få sekunder. [Rettelse: Det her er ikke korrekt, se svaret nedenfor]

Du skriver at din fryser larmer når døren lukkes. Det kan tænkes at der er en utæthed i listen rundt langs lågen, så der ikke lukkes helt til. Hvis der er utæt, vil den aldrig blive færdig med at suge og måske stopper den selv efter de 10-15 sek. du oplever. Utætheden vil også give kondens og dermed rim i fryseren og for høj temperatur.

Så prøv at tjekke om den lukker rigtigt til.

Mvh. AllanE
ev elmand
ev elmand
23517 7480
AllanE skrev. No-frost virker ved at luften i fryseren mere eller mindre fjernes, når man lukker lågen
Den version har jeg dog alligevel aldrig hørt før.   
No-frost virker ved at frosten dannes øverst i fryser omkring nogle køle ribber, i stedet for de traditionelle hvor det er bagvæggen ( køleskabe ) eller ribber under hylder ved frysere. 
Når kølesystemet er koncentreret øverst er det også der rimen dannes, og det kan så afrimes flere gange daglig uden at det påvirker temperaturen på indholdet i skabet. På den måde udtørres luften og der dannes ikke rim på pakker eller i skab. 
Når det sker som trådstarter oplever at den alligevel fryser til så kan det kun rettes ved at det afrimes totalt. 
Det er klart at luften i fryser fylder mindre når det bliver koldt, og med tom fryser er der meget luft der fylder mindre. Men det er nok vædsken i systemet der risler.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
AllanE
AllanE
2281 2650
Ok, jeg har helt misforstået hvordan det virker! Tak for det, Erik!

Jeg har haft to frysere med en blæser der startede, når man lukkede døren. Døren blev nærmest suget fast og den ene var lidt utæt i listen og gav en susede lyd i noget tid. Derfor har jeg hele tiden troet, at den skabte et vakuum for at fjerne den nye varme luft.

Nu har jeg så lært, at ventilatoren (som jeg også tror trådstarter har) er til for at fordele luften, så den ikke er koncentreret foran i skabet. Og nogle er mere avancerede end det: Whiteaway skriver:

"NoFrost-frysere har også flyttet fordamperen ud af selve fryserummet, men har en indbygget opvarmningsfunktion, hvor fordamperen regelmæssigt varmes op. Det sker omkring 4 gange dagligt og tager mellem 15-30 minutter. Opvarmningen sørger for at afrime fordamperen, så du slipper for selv at gøre det.
En ventilator i selve fryserummet sørger samtidig for, at den kolde luft hele tiden er i bevægelse. Dermed dannes der heller ikke rim på madvarerne eller på indersiden af fryserummet.
"

Mvh. AllanE
Annonce
ev elmand
ev elmand
23517 7480
Det sidste du citerer ligger meget på linje med det jeg skriver. Når de skriver "ud af selve fryserummet" så kan det sagtens være øverst i skabet, men afskærmet fra frostrummet, hvor der er plads til varer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Rottegift i egen have
    Over hækken (læst 553 gange)
  2. Kommentarer til projekt: Solfangeranlæg direkte i gulvarme i skur.
    Lav-Båd (læst 308 gange)
  3. Udskiftning af asbesttag
    Jura, reglementer og krav (læst 315 gange)
  4. Jordtransporter til kælderudgravning
    Lav-Hus (læst 414 gange)
  5. Hævning af kloakdæksel
    Lav-Have (læst 387 gange)
  6. Afkalke vvb
    Fyr og opvarmning (læst 376 gange)
  7. TVOC måling i lejlighed
    Lav-Hus (læst 699 gange)
  8. Saunabænk
    Lav-Hus (læst 239 gange)
  9. Få kakler hele af kakkelbord
    Om Lav-det-selv (læst 493 gange)
  10. Fiberdug under fliser
    Belægning, udsmykning og blomster (læst 227 gange)

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis