Hjælp til korrespondance

Hej.

Håber at nogen kan hjælpe.
Jeg planlægger strømføringen til nyt køkken og er stødt på et spørgsmål med hensyn til korrespondance til loftslamper samt tilhørende stikkontakter.

Er det tilføjede diagram rigtigt forstået (sidste leder er jord som ikke er tegnet i diagrammet):?
3G hen til første afbryder/stikkontakt
5G mellem de to afbrydere/stikkontakter
3G videre op til lamper

Eller er jeg helt galt på den?

På forhånd tak
Johnni Christensen

Hej. Håber at nogen kan hjælpe. Jeg planlægger... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg prøver med en simpel plan over køkken/bryggers som er bygget sammen og er under ombygning.
Strømmen kommer ind i loftsdåsen i køkkenet (der kommer en tilgang mere fra en anden gruppe andetsteds i køkkenet for at fordele stikkene).
Herfra tænker jeg at trække en 3G ud til loftsdåsen i bryggers til belysning (ikke korrespondance) og stikkontakter, samt til stikkontakter i køkkenet (ikke tegnet på).
Den ene stikkontakt sidder i væggen mellem de to rum, så jeg tænker at føre 3G igennem væggen til korrespondanceafbryder og stik.
Herfra over til anden korrespondanceafbryder til venstre og tilbage til loftsdåse.
De ti spots sidder fordelt i hele rummet og bliver forbundet med udgangspunkt i loftsdåsen.

Håber at forklaringen giver mening.
Ser planen fornuftig ud?
Det er noget rod du har gang i.  
Som der er skrevet flere gange, der skal ikke kabel imellem afbrydere. med mindre de sidder meget tæt sammen. 
3 leder tilgang ( strøm ind)  til 1. loftdåse / eller til nærmeste afbryder/ stikk. kombination
5 leder fra hver korrespondance og op til lampested. Her samles mellemledning i muffe. 
2-3 leder fra lampested og ud til spot. ( afhænger om der skal jordleder med )  
Vil du det kan du nøjes med lampested ude i bryggers. 
Den anden gruppe kan så gå imellem stikkontakter over bord f.eks. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan komme med en skitse med køkkenplan, køleskab vask komfur døre vinduer m.m. Så er der gode chancer for at  der kommer et ordentlig forslag til ledningstræk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har taget køkkentegningen og markeret de forskellige ting (tegningen viser vask og opvasker modsat da det er ændret efterfølgende, men teksten passer).
Stikkontakter over bordplade er dobbeltstik.
Jeg regner med at kogeplade og ovn kører på samme kraftstik.

I bryggerset skal der være en dobbeltafbryder til spot i loft (lyserød), samt udendørslampe og desuden et enkelt stik yderligere i den anden ende af rummet.

Jeg er ikke verdensmester i at få det oploadet her på siden, men kan komme med forslag. 
1. sikrings gruppe og opfyldt at du ønsker ikke loftsdåse i køkken. 
3 leder tilgang direkte ned til micro ovn - 
3 leder videre i væggen til køleskab 
3 leder videre om i væggen til stik og afbr f. vitrineskab 
4 ( 5 )  leder op til vitrineskab udtag
3 leder videre hen til korrespondance 2. 
5 leder fra korresp. 2 ud til lampested i baggang

5 leder fra korresp. 1 og ud til lampested i baggang

4 ( 5 )  leder fra stikk./ afbryder i baggang  om i væggen til stikk o. opvasker 
3 leder fra stikk i væg o. opvasker og ud til udvendig lamper 
4 ( 5 )  leder fra afbr. stikk. i baggang til lampested i baggang. 
2 ( 3 ) leder fra lampested i baggang og ind til rækken at spot i køkken. 

2. sikrings gruppe som måske også dækker noget af de andre rum. 
 3 leder tilgang ned til emhætte
3 leder videre til stikk over bord
3 leder videre til næste stikk. over bord 

Så er der højst 2 kabler i hver afbr. stikk. dåse
og der er kun 4 kabler i lampested i baggang. Skal det gå videre til andre rum er der plads til 1kabel mere. 
Når jeg skriver 4 ( 5 ) leder så er der behov for 4 leder men for at reducere antal kabel ruller ville jeg kun bruge 5 og 3 leder. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for forslaget. 
Jeg prøver at tegne på det og danner mig et overblik 😊
Du skal ikke tegne alle lederne ind på plantegning, blot 1 streg for at vise kabel og så  3 eller 5 små tværstreger midt på der viser om det er 3 eller 5 leder kabel som vælges. 
Monteringen kommer helt naturlig for elektriker, jordleder - fase og nul er der ikke tvivl om, og så mangler der kun de 2 til korrespondancen som der skal tænkes en smule over. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Super - det får jeg gjort.
Jeg har 5g 2,5 til opvasker. Vil det give mening at trække den videre til mikroovn og køleskab, så de ikke belaster stikkontakterne?

Johnni 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis