Hjælp til korrespondance

Hej.

Håber at nogen kan hjælpe.
Jeg planlægger strømføringen til nyt køkken og er stødt på et spørgsmål med hensyn til korrespondance til loftslamper samt tilhørende stikkontakter.

Er det tilføjede diagram rigtigt forstået (sidste leder er jord som ikke er tegnet i diagrammet):?
3G hen til første afbryder/stikkontakt
5G mellem de to afbrydere/stikkontakter
3G videre op til lamper

Eller er jeg helt galt på den?

På forhånd tak
Johnni Christensen

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er noget på galt på den. Det viste er kun et principdiagram og ikke en plantegning. Hvordan lednings trækket præcis skal være kommer an på din indretning
Man kommer oftest med sin strøm op til lampestedet, og derfra ned til hver tændings sted. Desuden skal du have strøm til diverse stikkontakter som der ellers skal være i køkkenet. 
Det bedste ville være at du planlægger hvordan køkkenet skal se ud, og lader elektriker planlægge lednings føring. 
Jeg ved ikke hvad du mener med det "nøglehul" du har tegnet ude til højre. Er det en ekstra lampe så skal de ikke være i serie men have både tændledning og nul begge 2. Altså i parallel forbindelse. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for svar.

Det er også planen at elektrikeren skal lave det, jeg vil bare få fæst ud til ledninger og dåser og prøver at danne mig et overblik over hvordan.
Der skal tilsluttes en lang række spots, så der kommer ikke til at være et loftsudtag, "nøglehullet" skulle derfor vise ekstra lamper, men havde godt på fornemmelsen at de ikke skulle sidde i serie.

Johnni
Spørgsmålet er egentlig mere om det er korrekt at trække en 5G mellem de to kontakter og så en 3G videre til lamperne (som parallelforbindelse).

Johnni
Hvis det hele kun skal tænde et sted, så kan det være ok. 
Det er svært at planlægge en ok installation uden at der er et lampested som samlings punkt.
Det bør planlægges sådan at der ikke kommer mere end 2 kabler i hver dåse med stikkontakt / afbryder, da der ikke er plads til mere end 2 ledere i hvert komponent. 
Man kan køre fra stikk. til stikk. men uden lampestedet som samlings punkt er det svært at overholde. Spots skal jo også have udgangs punkt et eller andet sted, Dette kan være i et andet rum hvis det er bedre.
Der er krav om fordeling at stikkontakter i køkken på 2 sikrings grupper, og igen så kan andre rum også køre delvis på de grupper. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Og for ikke at der er tvivl, så bør 2 sikrings grupper ikke blandes i samme kabel eller dåse. 
Jeg ved godt man kan mærke det op de forskellige steder, så det kan lade sig gøre. Men jeg synes det er dumt ud med et skilt på en stikkontakt f.eks. > indeholder 2 sikrings grupper< 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har siddet og spekuleret lidt over det og tegnet et par streger.
Er grundideen rigtig på min tegning? Altså fungerer korrespondancen og kommer der strøm til begge stik på denne måde?
Der skal ikke være forbindelse fra den nederste afbryder direkte til lyskilden, men måske til loftudtaget. Men hvad der er smartest, er lidt svært at rådgive om, da det afhænger af præcis hvor de enkelte komponenter sidder i forhold til hinanden rent fysisk, hvor der er føringsveje, hvor strømmen kommer fra osv. Så det der er brug for er en plantegning, hvor de ting er tegnet ind. Først derefter kan man begynde at overveje hvordan tingene skal kobles sammen.
jenshøj skrev den 25-01-2023 16:58:56

Der skal ikke være forbindelse fra den nederste afbryder direkte til lyskilden, men måske til loftudtaget. Men hvad der er smartest, er lidt svært at rådgive om, da det afhænger af præcis hvor de enkelte komponenter sidder i forhold til hinanden rent fysisk, hvor der er føringsveje, hvor strømmen kommer fra osv. Så det der er brug for er en plantegning, hvor de ting er tegnet ind. Først derefter kan man begynde at overveje hvordan tingene skal kobles sammen.

 Jeg har ikke fået nævnt at det er indbygningsspots som er lyskilden (ca. 10 stk, jævnt fordelt i loftet).

Fører man returen hen til loftdåsen og så tre ledninger (inkl jord) derfra og rundt til spots?
De ti spots forbindes ved at føre ledninger fra loftudtaget til den første og videre til den anden og slutte ved den sidste.
For at kunne fortælle mere er det nødvendigt med en plantegning med angivelse af, hvor strømmen kommer ind.

fase
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis