Træterasse opbygning

Hej LDS

Jeg skal lave en træterrasse og er i tvivl om opbygningen. Den bliver 15,5 m lang og 4 m bred. Den skal bygges 35 cm over terræn med et fald væk fra huset. Den bliver beklædt med kompositbrædder i nord/syd retning i forhold til den vedhæftede tegning.

Da vi har stråtag og vandet fra taget falder ca 50 cm ude fra muren, bliver den ikke fastgjort til muren, men komme til at stå ca. 60 cm fra muren.

1. Jeg har prøvet at lave en tegning over hvordan den skal laves, som jeg tænker det, men synes det virker meget voldsomt med virkelig mange opklodsninger/støttepunkter(grønne på billedet). Kan dette være rigtigt eller er det overkill? Kan jeg overhovedet opklodse ved bare at lægge en flise og så følge metodikken som vist på tegningen?

2. Hvordan laver jeg bedst samlingerne af reglarne?

3. Er det korrekt dimensioneret med 45x95 reglar og kan jeg lave remmen af samme størrelse reglar?

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh Lars



10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Terrasser lavet af brædder skal ikke have fald. Det giver ingen mening, da vandet jo kan løbe ned gennem alle revnerne.
Man bruger fald ved fliseterrasser fordi at vandet der ikke kan komme væk på anden måde end ved at løbe ud over fliserne. 
Så lav nu den terrasse, så den er i vater.
Husk at lægge ukrudtsdækken i bunden.

Kurt B. Andersen
Jeg synes nu at det (vandet) løber meget hurtigere af fordi jeg hat lavet fald på min terrasse. 1cm /m. Der kan stå meget vand på et vandret bræt.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det ser voldsomt ud. Med reglar på den anden led kan understøtninger være 1/3 . Men det kræver så måske et lag reglar mere. Jeg kender jo ikke understøtnings behov for dine gulv brædder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der skal være fald på en træ terrasse.
Gå op i 45x120 eller 145 så kan du øge afstanden mellem dine understøtninger til 2 m så sparer du rigtig meget arbejde med afretning til fliser og opklodsning med kiler/klodser.
Samling af reglerne laves naturligvis over understøtningerne.
Inden du laver fundamentet skal du have bestemt dig for liggemønstret på brædderne da det definerer hvordan strøerne skal ligge. Det ser i mine øjne meget hjemmegjort ud hvis de bare ligger i en retning uden bort eller nogen former for spil.

Her er et eksempel på hvordan det evt. kan gøres hvor jeg er i gang i sommers.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Fald på en træterrasse giver kun mening hvis bræddernes retning er væk fra huset - hvis de er langsgående laver man den vandret.

/Morten

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Og vær opmærksom på at komposit brædderne bliver så brand varme, at man slet ikke kan gå på dem med bare tæer...
Desuden holder de ikke ret godt, de tåler ikke solen.... !!
Har skiftet flere 5-7år gamle komposit terrasser, de faldt simpelthen fra hinanden!
Desuden udvider komposit brædder sig rigtig meget i længderetning ved varmen om sommeren. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Havde også først lavet mit terasse fundament som dit men blev også overvældet af alle pælefundamenter (min er 70 cm over jordniveau) jeg skulle lave, så jeg endte med at lave et lag med 3 rækker 50x200 regler under de regler hvor brædderne bliver skruet ned i, det gjorde det noget nemmere af have med at gøre.
Tak for de mange svar!

Jeg er nu ude i denne opbygning. Hvad tænker I om dette?

Jeg er mest bekymret om, hvorvidt spændet (194 cm) er for stort?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis