Hvilke LED pærer fungerer med dæmper?

Jeg har ifm. renovering af huset fået installeret dæmpere på mange lyskontakter i huset.

Nu har jeg så fået det problem at LED pærer i lamperne blinker.
De blinker ikke konstant.... Det der sker er, at de måske kører fint i en time, så slukker de 1-5 sekunder. Så tænder de og virker fint igen.

Jeg har prøvet mange forskellige pærer. Og jeg har købt pærer af god kvalitet (i hvert fald efter hvad pærebutikken fortalte) fra Phillips og som netop skulle fungere med dæmper.

Desuden er dæmperne også nogle moderne dæmpere af god kvalitet som elektrikeren sagde netop var forberedte til LED pærer, hvor ældre dæmpere skulle have problemer.

Det skal siges at problemet kommer ikke kun når lyset faktisk er dæmpet. Det kommer også når der er skruet helt op.

Nogen der har oplevet samme problem og som har fundet en løsning?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Samme problemer her.

Løsning er at sætte en gammeldags glødepære på kredsen - og resten som LED'er.
Thomas_Mygind skrev den 23-01-2023 22:01:59

Samme problemer her.

Løsning er at sætte en gammeldags glødepære på kredsen - og resten som LED'er.
Hej Thomas

Det virkede også for mig på de gamle dæmpere. De nye dæmpere skulle ikke have det problem if. elektrikeren.
Før jeg fik renoveret havde jeg nogle gamle dæmpere. Disse kræver en vis belastning for at virke ordentligt. Derfor blev det fikset ved at have en enkelt pære med glødetråd.

Nu er glødepærer ikke længere til at opdrive, og så har jeg fået skiftet til dæmpere som er lavet til LED.

Elektrikeren siger at dæmperen virker som den skal. Men at det godt kan være svært at finde LED pærer i god kvalitet som understøtter dæmpning ordentligt.
Men jeg har prøvet med forskellige fabrikater inkl. billige fra Harald Nyborg, men også dyre mærker. Senest altså Philips som lysmanden sagde var de bedste.


Jeg tror, det var OSRAM jeg prøvede sidst men er ikke sikker.


 

Har 3 stk. dæmpbare LED-pærer fra Phillips - de blinker også på en nyere LK model med touch/skru-op-ned. Men den kreds blinker stadigvæk.
Det hjalp med gammeldags glødepære i serie.
Det er jo ikke et valg mellem gode eller dårlige, dyre eller billige, men om de rigtige, altså det der passer sammen!
En Rolls Royce er jo både god og dyr, men duer (for de fleste) ikke til at køre haveaffald til genbrugen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det er en "dummy load". Den skal sættes tændledning og nul. Hvor er lige meget
Mon ikke det bare er en modstand med noget materiale til at lede varmen væk.
U=R*I
P=U*I=2 watt ==> I=2/220=0.01 A.
R=U/I=220/0.01=22kOHM.
groundz skrev den 24-01-2023 09:10:09

Det er en "dummy load". Den skal sættes tændledning og nul. Hvor er lige meget

OK. Det er vel en elektriker der skal installere den?

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis