Hvilke LED pærer som alternativ til halogen pærer? LED som ikke blinker

Jeg har nogle ældre gulvlamper med halogenpærer.
Jeg tror det er af typen GU5 eller noget lignende.

Jeg kan godt finde LED pærer af samme type fatning som dem jeg har. Problemet er imidlertid, at hvis jeg køber LED pærer og sætter dem i, så blinker de. De blinker med det der ligner en frekvens på 50Hz.
Jeg formoder, at det skyldes, at forsyningsspæningen transformeres ned fra 230V AC til 12V DC og at denne transformatoren måske ikke "udjævner" bølgerne fra AC til en konstant jævnspænding.
Det betyder jo ikke noget på halogenpærer, fordi de ikke når at køle ned mellem hver bølge. Men LEDer er jo hurtige, så de ender med at blinke ved hver bølge...

Findes der nogle LED pærer som har en kondensator eller lign i sig som ikke har de problem?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skylde  100 % at den transformer du har nu IKKE  er beregnet til den lave forbrug som en LED lyskilde forbruger, og dermed oplever du at lyset flakker og blinker, så med andre ord det er transformeren der skal skiftes og ikke lyskilden.
Det er ikke sikkert, at du kan bruge LED pærer med samme transformator som til halogenpærer. Så problemet kan ligge i din transformator i kombination med LED pærer. Der er forskel i forsyningen til halogen- og LED pærer.

fase
230V 50HZ - går i nul V 100 gange i sekundet (2 gange pr sinusbølge.) - hvis den den blinker med 50 HZ - må det være uden en ensretter - i en lysdioden kan strømmen kun rende den ene vej modsat gamle pærer.

 

Enten køber du en stor kondensator og sætter på i serie.

Eller også så bevare du en af dine gamle glødepære, mens resten er LED'er.
Thomas_Mygind skrev den 23-01-2023 22:00:01

Enten køber du en stor kondensator og sætter på i serie.

Eller også så bevare du en af dine gamle glødepære, mens resten er LED'er.

Det hjælper ikke her. Der er een pære i hver lampe.

 

Annonce
S. Fabrin skrev den 23-01-2023 19:39:29

Det er ikke sikkert, at du kan bruge LED pærer med samme transformator som til halogenpærer. Så problemet kan ligge i din transformator i kombination med LED pærer. Der er forskel i forsyningen til halogen- og LED pærer.

Jamen det er netop det jeg tror er problemet. Men det må der jo være nogle LED fabrikanter der har tænkt over. Der er jo andre 12 V systemer derude i verden som har brug for pærer. Så vidt jeg forstår ville problemet være løst hvis LED pæren har en lille kondensator inden i sig. Det kan sgutte koste mange ører ekstra at bygge en kondensator ind.
Men man skal naturligvis vide hvilken LED der har det eller hvad man skal kigge efter/spørge ​om for at få en LED med det.

 

Kan du ikke se på spændingsforsyningen om der står 12 VAC eller 12 VDC? Det med en kondensator i serie er ikke rigtigt. Den er også for stor til at blive bygget ind i pæren.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis