Stikkontakt. Hulbor størrelse til hhv. mursten og gips

Hej

Nogen som kan opdatere mig med de rigtige diametre for hulbor til montering af stikkontakter (1.5 modul) ?

Til mursten, er det nok at bruge en boremaskine på kabel (800 W) ? 

Skal hulbor være diamant for mursten ?

tak
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og skal det være diamantbor ? De er hamrende dyre i den diameter. av.
Hvis det kun drejer sig om nogle få stikkontakter i mursten, så bruger du bare et almindeligt 6-8mm bor, og borer nogle huller langs kanten. Alternativt, så stilles rillefræseren lidt dybere, og der skæres på hver side af dåsen med den. Dernæst fjerner du overskydende med hammer og mejsel.
Hvis det er en slim forfradåse, bruges speciel hulsav som også fræser.
Almindelig forfradåse 57 mm.
jenshøj skrev den 23-01-2023 16:08:34

Hvis det kun drejer sig om nogle få stikkontakter i mursten, så bruger du bare et almindeligt 6-8mm bor, og borer nogle huller langs kanten. Alternativt, så stilles rillefræseren lidt dybere, og der skæres på hver side af dåsen med den. Dernæst fjerner du overskydende med hammer og mejsel.
Hvis det er en slim forfradåse, bruges speciel hulsav som også fræser.
Almindelig forfradåse 57 mm.

 Kan jeg bruge hulsave fra Kina ? Den er på 80 mm. 

Kan ikke finde nogen i 79 mm i Danmark.
Annonce
Når det er i mursten så kan du stort set bruge hvad som helst. Det skal jo indmures bagefter. Jeg har aldrig prøvet at bruge hulbor til indmurings dåser. Kan ikke rigtig forestille mig at det dur til noget. Man får jo ikke materialet fjernet, da man ikke borer helt igennem stenene.
Ved gips er det noget helt andet. Her bliver der hul igennem og der isættes forfra dåser. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 23-01-2023 23:01:51

Når det er i mursten så kan du stort set bruge hvad som helst. Det skal jo indmures bagefter. Jeg har aldrig prøvet at bruge hulbor til indmurings dåser. Kan ikke rigtig forestille mig at det dur til noget. Man får jo ikke materialet fjernet, da man ikke borer helt igennem stenene.
Ved gips er det noget helt andet. Her bliver der hul igennem og der isættes forfra dåser. 

 ok

Hulsave fungerer glimrende til mursten, hvis man har dem. De er ikke en nødvendighed. 
Har haft stor held med pro+fit og bacho superior hulsave i hård metal. Smid en mejsel i mellemrummet, efter du har boret ud og slå den med hammeren, så knækker "klodsen" af. 
Velkommen på lds Ctyre. 
Jeg er godt klar over at det kan lade sig gøre, men der bliver jo et rundt hul hvor man ønskede sig en lidt firkantet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis