Fugt bag Skamowall-plader

Hejsa,
Jeg har et stykke i mit køkken, hvor dobbeltmuren bliver til enkeltmur (jeg tror det er fordi, der har været en dør + udhus engang, huset er fra 1944), og jeg valgte at sætte Skamowall op på det stykke, fordi jeg har en generel angst for forsatsvægge (har pillet op til flere halv-våde af slagsen ned her i huset!).
I dag skulle jeg pille et hjørne af Skamowall'en ned igen og fandt ud af, at klæberlaget bag pladerne er helt fugtigt.
Jeg er med på, at fugten indefra kan diffundere ud igennem pladerne, men kondenserer den så på den iskolde ydervæg, eller er det fugt fra muren som kommer ind? Og er det meningen?

Hvis nej, har nogen så geniale idéer til, hvordan jeg løser problemet?

(Ydermuren er mursten, jeg ved der er Skalflex yderst og regner med, det er diffusionsåbent hele vejen igennem, men ved det ikke med 100% sikkerhed)


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Men den indvendige flade, som din skamowall er klæbet på, skal også være diffusionsåben, så hvis den f.eks. er malet eller anden overflade vil den bremse fugten, som så danner kondens der.
Har desværre set flere tilfælde af efterisolerede vægge der på ingen måde var afrenset tilstrækkeligt (tapet, glasvæv, oliemaling osv.), og i alle tilfælde løste problemet sig når det blev fjernet.
Tak for svar, jeg har selv tænkt det samme, men de er sat på en rå mur (der har været sat en forsatsvæg på før), netop fordi jeg har været obs på det. Det eneste jeg tænker er, om der kan være gjort et eller andet skidt på facaden på et tidspunkt, som har lukket den 🤔
Har du overvejet at give Skamol et kald? Måske de er hjælpsomme?
Kontakt​​​

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også