Bevægelsessensor inde i huset

Vi har et stort hus, vinkelbygget, 56 skridt fra den ene ende til den anden. Og vi bruger huset i begge ender. For at være fri for at tænde og slukke lys når vi går fra den ene ende til den anden, har vi strategisk anbragt små lysarmaturer et par steder, så vi er fri for at tænde/slukke lys, når vi kun skal gå igennem. Det er praktisk, når  der ikke er korrespondance fra det ene sted til det andet. Oprindeligt er det små srmaturer, batteridrevne, som er beregnet til trappebelysning osv. Batterierne holder mere end 6 mdr.
De sparer os for mange skridt og el.
Ingeborg


Når lysten driver værket
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan sætte en PIR-føler op hvis man synes at det er bekvemt eller man vil spare på energien, men skal dog ikke regne med at man sparer penge.

Hvis man har en 10W LED pære i en gang og regner med at en bevægelsessensor kan spare 4 timer med lys hver eneste dag. Vil man kunne spare 14,6 kWh om året ved at pæren ikke lyser de 4 timer hver dag. Man skal lige huske på at PIR-føleren bruger strøm hele tiden. LK siger under 1 watt. Ved en halv watt er det 4,3 kWh om året. Man sparer altså i alt kun 10,3 kWh om året.

En LK PIR-føler koster omkring 700 kr, så med en elpris på gennemsnitlig 4 kr vil det tage 17 år før den er betalt. Hvis man skal have en elektriker til at montere den, vil man ikke leve længe nok til at opleve en besparelse.
Hvis pæren er på 5 watt, vil det med det samme regnestykke tage 58 år at spare 700 kr.
Jeg skriver om en løs bevægelsessensor til 89 kr. den sparer mig for mange skridt og glemt at slukke lys, fordi jeg slipper for at tænde det. Hos os fungerer det fint, navnlig i forbindelse med 5 trappetrin, som jeg ofte af dovenskab  ikke har villet tænde lyset for, med risiko for at falde.


Når lysten driver værket
En anden mulighed er pærer med indbygget bevægelses sensor. Gerne mikrobælge sensor frem for infarød. Jeg har monteret ind i mit skur og den virker gennem den runde plastkuppel der helt dækker pæren.

 

 fint nok der, hvor det kan lade sig gøre. Virker nok ikke i PH lamper og væglampetter. Iøvrigt kan jeg også flytte “fidusen” når jeg vil.

Når lysten driver værket
Hvilke lamper er det. Altså de batteri drevne med bevægelses censor. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det er sådan en

Når lysten driver værket
ok dem har jeg aldrig set. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis