Hvor længe holder et strøgulv?

AllanE
AllanE
2281 2650
Jeg skal i gang med en større renovering af stue + køkken (bl.a. nyt køkken, nye inderdøre og nyt klikgulv) og overvejer om den lette gulvkonstruktion af strøer og spånplader bør blive skiftet.

Tidligere ejer lavede gulvet for snart 40 år siden. Jeg oplever ingen problemer med det - det er helt lige og knirker kun et par steder. Jeg gætter på, at knirkeriet kan klares med nogle skruer, når jeg fjerner gulvtæppet.

Men er der generelt en udløbsdato på sådan en konstruktion? Eller kan den holde 40 år mere, forudsat at der ikke er fugt/skader nedenunder?

Eller er det bedst at rive det ud og lave ny strøkonstruktion?
(Jeg har droppet at lave terrændæk, fordi det er for omfattende at skulle grave ud mv.)

Mvh. AllanE
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Allan..

Så længe en træ konstruktion holdes og fri for udyr og fugt. holder den i mange generationer.
Den kongelige møntmester bolig er fra 1683, og den står den dag i dag stort set stadigvæk helt originalt. træværk hele vejen i gemmen.

Så behold din konstruktion hvis den er sund,

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
BOFH
BOFH
2111 8600
Strøerne er sikkert ok når dit nuværende gulv er lige (bortset fra problemområdet der knirker lidt - kan sikkert fikses med en karmskrue eller to) - men den gamle isolering (hvis der er nogen) mellem strøerne er næsten helt sikkert faldet sammen og ikke særligt effektiv.
Limen i gamle spånplader var fyldt med formaldehyd (som forhåbentlig er afgasset på nuværende tidspunkt) - men de har en tendens til at lugte surt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Rørskade / forsikring
    Lav-Hus (læst 420 gange)
  2. Fiks idé til at lukke dette hul
    Lav-Hus (læst 336 gange)
  3. Gearreduktion - hvordan?
    Lav-Båd (læst 555 gange)
  4. Fejl i galvanisering?